بارداریگرام
دنبال کننده
162
پست
103
نعیمه انصاری- کارشناس مامایی بارداری🤰🏻 زایمان👩🏻⚕️ پس از زایمان 🤱🏻 نوزادان👶🏻
پست های مشابه
بارداریگرام
فرزند عزیزم به این دنیا خوش اومدی❤️🌹 خب شاید براتون سوال باشه بعد از زایمان چه اتفاقی میافته؟! وقتی یه زایمان خوب و خوش به صورت طبیعی یا سزارین با بی حسی (که مادر کاملا هوشیار هست) اتفاق میافته و بچه به دنیا میاد، عامل زایمان نوزاد رو با دقت یه بررسی سریع میکنه و اگر شرایطش جور باشه اونو روی سینه مادر قرار میده تا همون لحظه تماس پوست به پوست انجام بشه. و جنسیت نوزاد شما مجددا توسط عامل زایمان اعلام میشه. مامای شما به شما کمک میکنه اولین شیردهی رو تو همون حالت داشته باشید. مادرا معمولا سه تا سوال میپرسن، اول اینکه بچمون سالمه؟ (خب حق دارن، ما هم جواب مبدیم) دوم اینکه کی تموم میشه؟ (منظورشون اینه کی بخیه هاشون زده میشه و از تخت زایمان یا جراحی میان پایین) سوم اینکه جفت چه شکلیه🤦🏻♀️؟!!! (شاید باورتون نشه ولی بارها این سوال ازم پرسیده شده و بعد از اینکه نشون دادم خیلی خوششون نیومده😃) خب اگه خونریزی و علائم حیاتی شما خوب باشه ینی زایمان با موفقیت انجام شده و شما به بخش منتقل میشید. که اگه زایمان طبیعی داشته بوده باشین بهتره قبل از خوابیدن رو تخت با پای خودتون به دستشوی برید و خودتون رو تمیز بشورید و سرو صورتتون رو یه آبی بزنید و آماده بشید برای راند دوم شیردهی. میتونید قبلش یه چیزی هم بخورید تا سرحال تر بشید. بعد از زایمان حتما باید ادرار داشته باشید اگه هر مشکلی تو ادرار کردنتون داشتید به ماماتون اطلاع بدید، البته یه مقدار سوزش طبیعیه و نگران نباشید. از ماماتون بخواید طریقه صحیح در آغوش گرفتن نوزاد و شیردهی رو بهتون آموزش بده. البته یه پست کامل راجع بهش میذارم. و بعد از هر بار شیر دهی آروق نوزاد رو حتما بگیرید و اونو به پهلو بخوابونید. بعد از تولد اولین مدفوع نوزاد حالت سبز خیلی تیره و چسبناک رو داره که بعد از شروع تغذیه با شیر رنگش به زرد خردلی تغییر پیدا میکنه. حواستون باشه تا 24 ساعت اول دفع ادرار و مدفوع رو داشته باشه. بهتره قبل از ترخیص از بیمارستان تکلیف این قضیه روشن بشه. بعد از خوردن شیر و گرفتن آروغ، اجازه بدید بچتون بخوابه و خودتون هم یه استراحتی کنید. ممکنه بعد از زایمان خصوصا موقع شیردهی یه دردی زیر دلتون احساس کنید، نگران نباشید، این درد بخاطر جمع شدن رحم شماست و پس درد بهش میگن که تو زایمان دوم به بعد بیشتر احساس میشه. . . . #پس_از_زایمان #زایمان #زایمان_طبیعی #ماما #مامایی #پس_از_زایمان_بارداریگرام #سزارین #شیردهی #نوزاد #زایشگاه #midwife #midwifery #vaginalbirth #vaginalbleeding #breastfeeding #newborn
15 فروردین 1399 08:06:43
243 بازدید
بارداریگرام
👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️ دوستای گلم، من این پست رو با توجه به تجربیاتم، مواردی که بارها تو زایشگاه دیدم که برای زائو های عزیز پیش میاد و وقتی میفهمن اشتباه کردن که دیگه کار از کار گذشته... نمونش همین خوردن روغن کرچک... خانم باردار میاد با اسهال و برون روی و دل پیچه شدید، بچه هم همون سر جای خودشه و دریغ از سه سانت باز شدن دهانه رحم، دلیل رو جویا میشیم میگه یه شیشه روغن کرچک خوردم تا بچم زودتر دنیا بیاد! یا خانم اینقدر گرمیجات خورده که بچه ش تو شکمش مدفوع کرده و همه اینا رو بچه هم تاثیر میذاره و بعد تولدش حتما زردی میگیره. پس دنبال خوردن چیزی برای شوع شدن دردای زایمان نباشید که ضررش بیشتر از نفعشه. اگه کیسه آبتون پاره شد لطفا هول نکنید و نترسید، فقط اگه 36 هفته پر شده ساک بچه رو ببندید برید نزدیکترین بیمارستان چون بلاخره باید دیر یا زود دنیا بیاد، اگرم زیر 36 هستید بازم نترسید خودتون رو به مجهزترین بیمارستان نزدیکتون برسونید اونجا با توجه به امکانات تصمیم میگیرن فرصت زایمان بدن یا اینکه تحت نظر باشید و فعلا برای زایمان دست نگه دارید. در هر صورت یه پد بذارید و برید بیمارستان. زایمان دوم مدت زمانش معمولا کمتر از زایمان اوله ولی الزاما دردش کمتر نیست، تازه پس درد زایمان دوم، یعنی دردی که بعد از زایمان به دلیل جمع شدن رحم دارید، تو زایمان دوم به بعد بیشتر هم میشه. ولی خبرخوب اینکه به احتمال زیاد پارگی خیلی کمتری خواهید داشته و حتی ممکنه هیچ پارگی نداشته باشید. در کل بگم زایمان یه امر کاملا غیر قابل پیش بینی هست که این به معنی عدم داشتن برنامه براش نیست، شما سعی کنید بهترین و کامل ترین برنامه رو بچینید ولی بازم اگه چیزی طبق برنامه پیش نرفت هیچ خودتون رو ناراحت نکنید و استرس نداشته باشید. . . . پیج دوم من روهم یه نگاهی بندازید😊👩🏻⚕️ @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei #midwife #midwifery #pregnancy #vaginalbirth #childbirth #bardarigram #زایمان #زایمان_طبیعی #کیسه_آب #زایمان_بارداریگرام #ماما #مامایی #دانشجومامایی #حاملگی
12 فروردین 1399 10:03:34
256 بازدید
بارداریگرام
خب بریم سراغ بحث شیرین غربالگری! غربالگری مرحله اول احتمال بیماری های ژنتیکی مثل تریزومی ۲۱، تریزومی ۱۸ و ۱۳ و بعضی مشکلات قلبی عروقی جنین رو بررسی می کنه. 1️⃣ جواب: این سونو باید زمانی انجام بشه که CRL جنین بین ۴۵ تا ۸۴ باشه. قبل از ۱۱ هفته این عدد خیلی کمه و قابل اندازه گیری دقیق نیست و بعد از ۱۳ هفته هم به علت تکامل سیستم لنفاوی جنین، مایع جمع شده زیر پوست پشت گردن جذب شده و اندازه گیری اون دیگه اعتباری نخواهد داشت. 2️⃣ همراه با سونوی اِن تی، آزمایش دابل مارکر یا همون آزمایش غربالگری مرحله اول هم درخواست میشه. فاصله بین انجام سونو و آزمایش نباید بیشتر از ۲۴ ساعت باشه. آزمایش نیازی به ناشتا بودن نداره. اگر خدایی نکرده سونوی غربالگری خوب نبود، بجای دابل مارکر باید آزمایش های تخصصی تر انجام بدید. 3️⃣ زمانی که لقاح صورت میگیره، جنسیت جنین هم مشخص میشه، ولی تا زمانی که اندام های تناسلی شکل نگرفتن، از طریق سونو تشخیصش ممکنه سخت باشه. بنابراین در زمان انجام این سونو به شما جنسیت احتمالی رو میگن یا حتی ممکنه حرفی از جنسیت نزنن. 4️⃣ معمولا در یک سونو غربالگری مرحلهی اول مهمترین مسأله عدد اِن تی هست و ممکنه سایر موارد ذکر بشه یا نشه! . . . ‼️ راستی راجع به CRL توی سونوگرافی قسمت قبل، یعنی سونوگرافی تشکیل قلب براتون کاملا توضیح دادم، اگر یادتون نمیاد یا نمیدونید چیه حتما پست مربوطه رو یه نگاهی بیاندازید 👌 . . . ☑️ سوالاتتون رو زیر همین پست بپرسید، حتما پاسخگو خواهم بود. . . . #غربالگری_مرحله_اول #غربالگری #سونو_اِن_تی #سونوگرافی #جنین #جفت #بارداری #مراقبت_دوران_بارداری #تیغه_بینی #سندرم_داون #تریزومی۲۱ #نقص_کروموزومی #نقص_ژنتیکی #بارداری_بارداریگرام #باردار #حامله #NT #NB #NTsono #boublemarker #sonography #CL #IT #placenta
12 فروردین 1400 13:51:27
449 بازدید
بارداریگرام
👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️ خب یکی از مشکلات خانم های باردار خصوصا تو سه ماهه آخر اینه که تفاوت درد های کاذب که به براکستون هیکس معروف هستن و درد های حقیقی رو متوجه نمیشن. خصوصا تو خانم های شکم اول این موضوع خیلی رایج هست. دردهای کاذب دردهایی هستن که تاثیر چندانی تو روند پیشبرنده زایمان و باز شدن دهانه رحم یا پاره شدن کیسه آب ندارن، و برعکسش دردهای حقیقی باعث نرم و نازک و باز شدن دهانه رحم میشن. دردهای کاذب با استراحت کردن، مسکن خوردن، یه دوش آب گرم گرفتن و آروم شدن بدن از بین میرن ولی دردهای حقیقی به مسکن های ساده جواب نمیدن و با دوش آب گرم منظم تر و موثر تر میشن. نکته مهم مخصوص خانم های سزارین قبلی و خانم های زیر ۳۶ هفته، اگر احساس کردید دردهای زایمانی دارید و ویژگی هایی که ذکر کردم رو داشت خودتون رو به اورژانس مامایی بیمارستان برای بررسی وضعیتتون برسونید. . . . . پیج دوم: @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei . . . #دردهای_زایمانی #درهای_کاذب_زایمان #زایمان #زایمان_بارداریگرام
08 فروردین 1399 12:17:19
634 بازدید
بارداریگرام
علائم خطری که خدمتتون عرض کردم، میتونن خیلی خطرناک باشن، در عین حال اگر زود تشخیص داده بشن و اقدامات مناسب براشون انجام بشه میتونن کاملا مهار بشن و نوزاد وضعیت سلامتی خودش رو بدت بیاره. به نوزادتون دقت کنید، نیاز نیست وسواس به خرج بدید، ولی حواستون هم جمع باشه. خصوصا مادر اولی ها! راجع به این مواردی که ذکر کردم هر کدوم جداگانه در آینده توضیح خواهم داد اگر خدا بخواهد! پس همراه من باشید که کلی براتون پست های خفن آماده کردم😃👌 راستی، یادتون نره پیج منو به مامانای گلی که میشناسید معرفی کنید و امیدوارم براتون مفید واقع بشه☺️ مواظب خودتون باشید و سوالاتتون رو تو کامنت ها بپرسید، همه رو میخونم و جواب میدم👌 راستی تو اسلایدهای آخر کلی ایده برای عکاسی بهتون دادم☺️ سیو کنید، حتما لازمتون میشه😍 . . . . #نوزاد #علائم_خطر_نوزاد #علائم_خطر #نوزادی #تنفس_نوزاد #زری #اسهال #استفراغ #گریه_نوزاد #نوزادسالم #بارداریگرام #پس_از_زایمان_بارداریگرام #نوزاد_بارداریگرام #ماما #اطفال #مامایی #نوزادان #نلسون #دانشجومامایی #بندناف #infant #postpartum #bardarigram #afterbirth
11 فروردین 1400 19:11:50
56 بازدید
بارداریگرام
👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️ سوالی که همیشه خانم هایی که تازه زایمان کردن از من میپرسن همین میزان خونریزی و ترشحات واژن بعد از زایمانه. عزیزان من کیفیت، میزان و مدت این دوران رو توی اسلاید ها کاملا توضیح دادم لطفا با دقت مطالعه کنید. و هر زمان دیدید یکی از فاکتورها داره از حالت طبیعی خارج میشه حتما به درمانگر خودتون مراجعه کنید. مثلا رنگ ترشحات به سمت سبز رنگ و کف آلود بره یا بوی خیلی بد مثل بودی ماهی گندیده داشته باشه یا خنریزی شدید فعال همراه با دفع لخته داشته باشید. اینها طبیعی نیست و حتما باید دلیلش بررسی بشه و رفع بشه. . . . . پیچ دوم: @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei @moshavere.zanan.va.mamaei . . #خونریزی_پس_از_زایمان #پس_از_زایمان #پس_از_زایمان_بارداریگرام #مامایی #دانشجومامایی #مطب_مامایی
12 فروردین 1399 16:50:25
204 بازدید
نعیمه انصاری
3
25
بستن ساک بیمارستان مخصوص نوزاد
یکی از شیرین ترین و هیجان انگیز ترین کارایی که توی بارداری میشه انجام داد، بستن ساک بچه ست😍 توصیه میکنم از ۲۸ هفتگی برید #سیسمونی و وسایل نوزاد رو بخرید و از ۳۴ هفتگی ساک رو ببینید. ساک بچه رو خیلی پر نکنید و فقط وسایل ضروری رو ببرید. یادتون باشه نوزاد رو توی بیمارستان نمیشورن و بعد از دنیا اومدن فقط خشک میکنن و لباسشو میپوشونن پس ممکنه به پوست بچه خون، #ورنیکس یا بتادین چسبیده باشه و لباسش کثیف بشه، بنابراین توصیه میکنم اون لباسی که بیشتر از همه دوسش دارید رو ندین چون ممکنه خراب بشه😃 تو بیمارستان #دستمال_مرطوب خیلی لازمتون میشه بنابراین یک بسته کامل دست نخورده ببرید. فقط حواستون باشه مخصوص نوزاد باشه و بدون رنگ و بوی زننده باشه. قرار نیست توی بیمارستان شما به چه با شیشه شیر بدید ولی برای احتیاط حتما #شیشه_شیر ببرید چون ممکنه به هر دلیل چند ساعتی از بچه دور باشید، شیر دوش هم بهتون کمک میکنه. راجع به قنداق کردن، #قنداق پیچ کردن منسوخ شده ولی بهتره شما توی #بیمارستان چیزی به عنوان قنداق داشته باشید و دور بچه بپیچید، بدون اینکه با چیزی ببندید، صرفا بخاطر اینکه ممکنه گرفتن نوزاد تازه به دنیا اومده براتون سخت باشه. با این کار تسلطتون بیشتر میشه. راجع به لباس، خب مشخصه با توجه به آب و هوای منطقه خودتون باید انتخاب کنید مثلا اگر قراره تولد تو فصل سرد باشه جوراب و کلاه پشمی اگر تو فصل گرم باشه #جوراب و کلاه نخی بردارید. ولی جوراب و کلاه هیچ وقت حذف نکنید، چون بچه دمای بدنش رو از سر و پاش از دست میده. #کلاه هم سعی کنید بندی باشه چون گردن و گوش هارو هم میپوشونه و به راحتی در نمیاد. #پوشک سایز نوزاد رو هم یک بسته کامل با خودتون ببرید. یک #ملحفه هم برای پوشاندن نوزاد وقتی توی تخته لازمتون میشه، چون سر تخت ها باز هستن و ممکنه پشه ای چیزی بشینه رو نوزاد، ولی اینقدر نازک باشه که زیرش رو بتونید ببینید. . . . . #نوزاد #ساک_نوزاد #زایمان_بارداریگرام