bashgahemadaran
دنبال کننده
41
پست
107
باشگاه مادران تاریخ اینجاییم حول محور شریف ترین شغل عالم، مادری بهشت آخرت زیر پا و بهشت دنیا در دستان مادرست #مادرم_باافتخار
پست های مشابه
bashgahemadaran
﷽ ----- جهت ایجاد خجالت😒😉 در مامان های باشگاه مادران تاریخ 😌😜 خب ورزش کنییییم دیگه روزی نیم ساعت، نه؟ هر دو روز بیست دقیقه، نه؟ هر سه روز یه ربع😩 اونم وقت نداریم برا سلامت جسم خودمون بذاریم؟... سلامت جسم مؤثره در سلامت روح و اخلاق و حتی حال معنوی #یاعلی بگیم و شروع کنیم از فردا نمیشه؟ از شنبه انشاءالله 🤪 نمیشه؟ از اول فروردین و سال جدید! 😤 . . . . . کامنت مامان ها: اوووه اگر برای ما هم همچین امکاناتی و همچین باشگاه ورزشی ای بود، چرا ورزش نمیکردیم؟! هر روز میکردیم 😏😌 امکانات نیست وگرنه ما خیلی هم به فکریم! 😡🤬😡🤬😡🤬😡
29 بهمن 1399 15:41:38
10 بازدید
bashgahemadaran
بسم الله... حتما زیاد شنیدید که بهتره جواب سوال بچه ها رو مستقیم ندیم تا بتونن پیرامون مسائل مختلف فکر کنن... چطور میشه بچه ها رو اندیشه ورز و اهل تفکر تربیت کرد؟! #اندیشه_ورزی_در_کودکان ✳اولین قدم در این راه شناخت کودک و ویژگی های او و رشد شناختی و حیطه ادراکیش در سنین مختلف هست. ✳این طوری از سوالهای زیاد بچه ها کلافه نمیشیم و می دونیم کی و چطور و چقدر سوال پیچمون می کنن؟! ✳قدم بعدی پذیرش سوالهاشون و این روحیه پرسشگری و میل به دانستن و کنجکاوی هست. ✳سعی کنیم در برابر سوالها شوک بازخورد منفی ندیم؛ *چقدر سوال میپرسی؟!گفتم که برات! بزرگ شی میفهمی و...* ✳اینها راه های مستقیما مرتبط هستن ولی پیش زمینه هایی وجود داره که ظاهرا مرتبط نیستن ولی بسیار مهمن .. ✳طبق روایت اگر بچه ها در کوچکی بازیگوشی زیادی داشته باشن در بزرگسالی اهل تعقل و تفکر میشن. ✳باید زمینه رو برای ارضای نیاز بچه ها به تخلیه انرژی و هیجانی ایجاد کرد.. ✳و از طرفی پرورش حسی هم زمینه مهم دیگری برای رشد عقلی بچه هاست. ✳در زندگی روزمره بچه ها رو درگیر کنیم تا فکرشون رو به کار بندازن ✳از کارهای عمومی و مسائلی که در زندگی روزمره پیش میاد و خود ما برای حل کردنشون نیاز به تفکر داریم تا مسائل خاص مثل تفکر در موضوع یک کتاب یا کارتون که میشه باب گفتگو رو باز کرد و جرقه ها رو در ذهن کودک زد... شما با چه روش هایی به تقویت تفکر بچه ها میپردازید؟! می تونید سوال های جالب بچه ها رو برامون کامنت کنید😍 #شنبه_های_باشگاه #باشگاه_مادران_تاریخ #اندیشه_ورزی #تقویت_تفکر
01 شهریور 1399 07:28:50
18 بازدید
bashgahemadaran
بسم الله... ☕️ #بحث_امروز جشن ادب چیه؟ 🤔 مبانی معرفتی و روایی داره؟ موارد زیر خلاصه ای از نکات این بحث جالب تو گروه بوده: *🎊جشن ادب* 📩قبل از «جشن تکلیف» باید در هفت سالگی «جشن ادب» گرفته شود. 🙇♀بچه از هفت سالگی فطرتاً آمادگی پذیرش دستور را دارد. 📍بعضیها بعد از 14 سالگی تازه میخواهند به فرزند خود دستور بدهند ولی او دیگر حرفشنوی ندارد. 💡 تا قبل از هفت سالگی، زیاد نباید بچه را زیر بار امر و نهیِ جدّی قرار دهیم، البته نصیحت و توصیه خوب است، ولی نباید فشار روانی به بچه وارد کنیم، بلکه بیشتر باید با رفتار و اعمال خودمان او را به کارهای خوب سوق دهیم. ✔اما کمی قبل از هفت سالگی، باید به تدریج فرزند خودمان را برای آغاز یک دوران جدید از زندگی آماده کنیم؛ دورانی که بچه باید دستورها یا برنامههای مشخصی را اجرا کند. 🏠از هفت سالگی، زندگی کودکان در خانه باید توأم با نظم و مقررات باشد. 📕 با توجه به روایات، اولین دورۀ آموزشی مبارزه با نفس برای فرزندان از سن هفت سالگی آغاز میشود. ✅پدر و مادر باید از 7 تا 14 سالگی، رعایت «ادب» را به فرزندان خود آموزش بدهند تا بچهها اصل مبارزه با هوای نفس را درک کنند و بدانند که باید با «دلم میخواهد»های نابجای خودشان مبارزه کنند. لذا ما نام این دوران را «دوران ادب» میگذاریم. 🔹 طبق دستور اسلام، ادب و نظم را از 7 تا 14سالگی و در خانواده باید یاد گرفت. ✴ در دوران ادب، زندگی کودک باید توأم با نظم و مقررات باشد تا در این محیط، رعایت نظم و ادب را یاد بگیرد. او باید کارهایی مثل مرتب کردن وسایل شخصی و محل زندگی، رعایت وقت خواب و بیدار شدن، احترام به بزرگتر و خیلی از آداب را در این سالها رعایت کند تا بفهمد که دنیا جای راحتطلبی و بیمبالاتی نیست. 🔴پدر و مادرها نباید از سر دلسوزیهای بیجا و به خاطر اینکه رعایت کردن این آداب، برای فرزندشان کمی سخت است، او را از این کارها معاف کنند. باید بدانند که این سختیها در ذات زندگی دنیا وجود دارد و این مخالفت با هوای نفس برای رشد و تربیت فرزندشان لازم و ضروری است. 🔵البته آموختن مقررات و الزام کودکان به نظم باید توأم با مهربانی و نشاط باشد. و برای اینکه نظمپذیری برای فرزندان آسان شود باید پدر و مادر، خودشان در این زمینه الگو باشند. شما از تجربتون برای این جشن برامون بگید... #شنبه_های_باشگاه #جشن_ادب #۷سال_دوم #اطاعت_پذیری
18 دی 1399 11:14:12
7 بازدید
bashgahemadaran
بسم الله.. #خلاصه_نکات_بحث #حرف_بد حتما شما هم با حرف بد و زشت زدن بچه ها مواجه شدید؛ از کجا یاد می گیرن؟ گاهی تلویزیون، گاهی تو پارک و بیرون، گاهی حتی ممکنه از خودمون شنیده باشن هر چند به شوخی گفته باشیم...بچه ها یادگیری کلمات جدید و نادر را دوست دارند به خصوص اگر توجه ها را جلب کند. مواجه ما با این رفتار چطور باید باشه؟! ✅شیوه ای که آقای دهنوی برای برخورد با حرف بد گفتن بچه ها دارن؛ تا بچه کلمه بد رو گفت، شما یک کلمه ثابت رو تکرار کنید، مثلا هر وقت گفت بی ادب شما سریع بگید شمشیر تا کم کم جایگزین بشه و از سرش بیفته ✅در سن های پایین تر که بچه ها هنوز هیچ درکی از حرف بد ندارند تغافل و نادیده گرفتن بهترین برخورد هست. ✅می توان در قالب قصه برای بچه ها بیان کرد که گفتن حرف بد باعث بد بو شدن دهان می شود. ✅تا جایی که ممکن هست بچه را از محیط های آسیب زا حفظ کنیم و خودمان هم حتی به شوخی از کلمات زشت استفاده نکنیم. ✅گاهی بچه ها خصوصا حدود سن ۵سال علاقه به گفتن کلمات خاص دارند ، میتوان آنها را با کلمات خنده دار دیگر جایگزین کرد. ✅آموزش کنترل هیجانات و خشم، به بچه ها نقش مهمی در استفاده نکردن از کلمات نامناسب دارد. #شنبه_های_باشگاه #بچه_مودب #حرف_زشت #کنترل_هیجانات #شناخت_احساسات #باشگاه_مادران_تاریخ
22 مرداد 1399 15:10:04
24 بازدید
bashgahemadaran
بسم الله.. دوشنبه های طبیبانه #وزن_گیری_باردار #بارداری ✴ وزن گیری ایده آل طی بارداری تک قلو براساس BMI(شاخص توده ی بدنی) قبل از بارداری بصورت زیر است: 1️⃣ باردار با BMIکمتر از 19.8باید در سه ماه اول 2/3 کیلوگرم و در بقیه بارداری به ازای هر هفته حدود نیم کیلوگرم وزن گیری داشته باشد. 2️⃣ باردار با BMI =19.8_26 باید در سه ماه اول 1.6کیلوگرم و در بقیه بارداری به ازای هر هفته 0.45کیلوگرم وزن اضافه کند. 3️⃣ باردار با BMIبیشتر از 26 در سه ماه اول حدود 1کیلوگرم و در بقیه بارداری به ازای هر هفته 0.3 کیلوگرم باید وزن بگیرد. ✅ نکته:این اعداد و ارقام براساس آخرین ورژن رفرنس مامایی هست. ⚠️ یادآوری:BMI=وزن/قد به توان 2 ☑ اما توجه بفرمایید گاهی در عمل دیده میشه که بخاطر ویارها و مشکلات گوارشی طی سه ماه اول بارداری افزایش وزن قابل توجهی نداریم چه بسا کاهش وزن هم داریم. مهم اینه که انحراف شدید از معیار نرمال وجود نداشته باشه و این کاهش وزن جبران بشه. 🚫 هر #کاهش_وزن طی بارداری مهمه و باید #حجم_مایع_آمنیوتیک بررسی بشه. ⛔ هر #افزایش_وزن خارج از محدوده ی نرمال هم مهمه و باید از نظر #حجم_مایع_ آمنیوتیک و #دیابت_بارداری بررسی بشه. 📛 #کمی_وزن_گیری هم میتونه با #IUGR ( عقب افتادگی رشد داخل رحمی جنین ) یاLBW (تولد با وزن کم) همراه باشه. ✔ هرجایی از ویزیت های مکرر بارداری پزشک متخصص زنان با توجه به مکمل هایی که برای شما تجویز کرده تشخیص میده که چه توصیه یا داروهایی رو به رژیم شما اضافه و کم کنه. ⚠️ نکته:لطفا حین بارداری تصمیم به گرفتن رژیم چاقی یا لاغری نگیرید مگر به توصیه ی پزشک معالج. ⚠️ تاکید:در بارداری هیچ توصیه ی غیر علمی را امتحان نفرمایید. ❤ با امید به بارداریهای سالم و جان افزا برای همه ی بانوان میهنم. باشگاه مادران تاریخ کپی و نشر فقط با ذکر نام و لینک گروه مجاز است #دوشنبه_های_باشگاه #بارداری #افزایش_وزن #رژیم_بارداری
17 آبان 1399 18:03:24
584 بازدید
bashgahemadaran
بسم الله یکی از ایرادهای همیشگی که به ما مادرهای امروزی میگیرن، فرزندان پشت هم هست و مشکلاتی که در پِی اون ایجاد میشه. نظر شما چیه؟ کفهی فواید فرزند پشت هم سنگین تره یا ضررهاش؟ استعدادهای بچه ها اینجوری تلف میشه؟ آسیبهای روحی زیادن یا کم؟ چطور میشه کاری کرد ضررهای ناشی از تولد پیاپی فرزند در یک خانواده کم بشه و مزایاش بیشتر جلوه کنه؟ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 سلامت مادر، به معنای سلامت خانواده و درنتیجه سلامت جامعه است. بنابراین، پس از هر زایمان و دوران شیردهی می بایست رسیدگی به بدن، استفاده از مکمل ها و چکاپ تحت نظر متخصص صورت گرفته و سپس اقدام به بارداری شود. 🤰🤱 در نتیجه، فاصله سنی ایده آل و معقول دو فرزند از حیث دینی، طبی و روانشناسی 2.5 تا 3.5 سال می باشد. ✅در فرزندان با فاصله سنی کمتر، میزان حسادت، رقابت و مالکیت کمتر بوده ✅ زودتر همبازی می شوند. ✳ در واقع یکی از ابعاد بسیار مهم تربیتی، اصل بازی هست؛ که با داشتن یک همبازی همیشگی خود به خود تحقق می باید. 🔴البته فاصله نزدیکتر و بازی بیشتر، بحث بیشتری هم ممکن است به همراه داشته باشد؛ و ✅ البته کودکان در این حین، حل تعارضات را عینی یاد گرفته و روحیاتی همچون توانایی دفاع، بخشش، از خودگذشتگی و خلاقیت که از ارکان کلیدی کمال و موفقیت کودکان هستند، به بهترین وجه بروز می یابند. ✳ از جمله مزایای دیگر، می توان به موارد ذیل اشاره کرد: - در یک دوره رشدی 7ساله قرار داشتن و نیاز های رفاهی تقریبا یکسان - برنامه مشترک خواب، خوراک و تفریح - از یاد نرفتن تجربیات مدیریتی، طبی و والدگری برای والدین - راحتی درس خواندن در کنار هم برای فرزندان - فرزندآوری در دوره ای محدود و زودتر به فراغت رسیدن مادر شماهم حتما مزایا و معایبی را در مورد فاصله سنی فرزندان تان تجربه کردید، بگید برامون تو کامنتها ...
27 شهریور 1400 06:16:10
6 بازدید
ادمین باشگاه مادران تاریخ
0
3
تاملی در مورد داروها
سؤال خیلی از مامانها (و باباها) ست که وقتی یه دارو باز شد تا کی قابل استفاده است؟ اگر باز نشده چی؟ حالا تاریخش بگذره و استفاده کنیم چی میشه؟ #داروساز تیم باشگاه مادران تاریخ پاسخ میده😊 تاریخ انقضای دارو که روی دارو درج میشه، زمانی هست که ۱۰ درصد ماده مؤثره، تخریب شده و ۹۰ درصد اون باقی مونده. اما اگه دارویی حتی قبل فرا رسیدن تاریخ انقضا تغییر رنگ، مزه، حالت و... داد نباید مصرف بشه. 🔔 به طور کلی اگه تاریخ انقضای دارویی گذشت باید اون رو دور ریخت. به چند دلیل: ۱- کاهش ماده موثره ۲- احتمال ایجاد آلودگی میکروبی ۳- احتمال ایجاد متابولیت سمی 💊در این بین تأکید بیشتر بر روی آنتی بیوتیک هاست که حتما باید دور ریخته بشن. چون هم ماده مؤثره کم شده و هم مثلاً در مورد تتراسایکلین ها، احتمال سمیت کلیوی هست. 💊مساله دیگه اینکه حتی اگه بدونیم که ماده مؤثره بعد از زمان انقضا و تخریبش، محصول و متابولیت سمی ایجاد نمیکنه، باز هم توصیه به عدم استفاده است چون ما نمیدونیم بقیه مواد جانبی داخل دارو (مواد افزودنی یا اکسیپیانت ها) چی اند و شاید آنها مشکل ساز باشند. در مورد فرآورده چشمی (قطره یا پماد چشمی) بعد باز شدن عموماً فقط تا یک ماه میشه برای چشم استفاده شون کرد، چون بعد از آن خاصیت استریل ندارند❌ 🔔در مورد سوسپانسیون آنتی بیوتیک ها (باز و آماده شده)، معمولا ۷_۱۰ روز بیرون یخچال و ۱۴ روز داخل یخچال میشه نگه داشت (غالباً؛ استثنا هم داره) 💆فرآورده های "ساختنی" پوستی رو تا ۲_۳ ماه و حتی شاید بیشتر هم بشه استفاده کرد مگر اینکه جای گرمی باشند و تغییر حالت(مثلا فاز روغنی امولسیون جدا بشه )یا بو یا رنگ قابل توجه بدن. مکمل ها چطور؟ توصیه علمی نیست اما یه سری فرآورده ها مثل بعضی مکمل ها رو تا مدتی بعد از زمان انقضاء هم میشه استفاده کرد. نکته آخر این که تاریخ انقضای روی دارو، عمر قفسه ای دارو (برای فروش) هست که کمی زودتر از عمر اصلی دارو درج شده. یعنی دارو مدتی بعد از اون منقضی میشه. اما خب مصرف کننده نمیتونه دقیق بدونه چه مدت بعد. 🍵 در مورد گیاهان دارویی اگر عطر گیاه از بین بره معمولاً خواصش رو از دست میده (همچنین ادویه ها). کمرنگ شدن رنگ (رنگ گل ها، برگ ها)هم نشان از کاهش خواص داره. معمولاً بعد از گذشت یک سال، گیاهان و عرقیجات گیاهی فاقد خواص اولیه خود خواهند بود. #باشگاهمادرانتاریخ #مادرآگاه #مادری_و_پزشکی #مادرم_باافتخار #دارو #تاریخ_انقصا_دارو #آنتی_بیوتیک #مکمل_دارویی #دکتر_کاظم_پور گروه پزشکان سپیدار