بارداریگرام
دنبال کننده
162
پست
103
نعیمه انصاری- کارشناس مامایی بارداری🤰🏻 زایمان👩🏻⚕️ پس از زایمان 🤱🏻 نوزادان👶🏻
پست های مشابه
بارداریگرام
@bardarigram همون طور که توی اسلایدها گفتم، در دوران بارداری بدن تحت تاثیر هورمون ها و سبک زندگی دچار تغییراتی میشه. یکی از اون تغییرات هم افزایش ترشحات واژن هست! من اینو به کرات دیدم که مادر باردار با نگرانی از زیاد بودن ترشحاتش شکایت داره و نگران اینه که عفونت هست یا نه! ✅ ترشحات عفونی معمولا یک یا چندتا از علامت های زیر رو دارن: - رنگ غیر طبیعی (سبز، قهوهای، خاکستری...) - بوی بد - قوام غیر طبیعی (مثلا تکه پنیری) - ایجاد سوزش یا خارش ✅ باید بدونید که اگر هیچ کدوم از ویژگی های بالا رو نداشت و رنگ و بوی طبیعی داره و فقط حجمش بیشتر شده، اشکال نداره و تنها با رعایت بهداشت باید ادامه بدید، سعی در کم کردنش هم نداشته باشید چون تحت تاثیر هورمون های بارداری زیاد شدن و تا زمانی که بدن به این تاثیر جواب بده ادامه داره. ✅ سعی نکنید خودتون رو با شوینده های واژینال بشورید چون محیط نرمال واژن رو بهم میزنید و فرصت رو برای عفونت ها فراهم میکنید. ✅ رعایت بهداشت جنسی هم تو دوران بارداری فوقالعاده مهم هست، شما و همسرتون باید قبل و بعد از نزدیکی ناحیه تناسلی رو تمیز بشورید و مثانهتون رو خالی کنید. ✅ اگر احساس کردید عفونت دارید حتما باید برای درمان اقدام کنید، لطفا از درمان های خانگی استفاده نکنید و حتما به پزشک یا ماماتون مراجعه کنید و توضیح بدید دچار چه علائمی شدید. ✅ لطفا اگر بهتون آنتی بیوتیک چه به صورت خوراکی دادن چه واژینال استفاده کنید و مطمئن باشید فردی که براتون اینو تجویز کرده به باردار بودن شما آگاه هست و حواسش هست که برای روند بارداری خطرناک نباشه. ✅ استعمال داروهای واژینال (داخلی) تو بارداری خطرناک نیست ولی اگر بخاطر وضعیت بدن نمیتونید استفاده کنید یا استرس دارید حتما به درمانگرتون بگید که براتون این نوع داروهارو ننویسن و فرم خوراکی استفاده بشه. ✅ گاهی اوقات ممکنه ترشحاتتون علایم خیلی خاص یا شدیدی نداشته باشن ولی درد زیر دل زیادی داشته باشید، تو این موارد هم باید از نظر عفونت چک بشید. ✅ سعی کردم مهم ترین موارد رو بگم، اگر بازم سوالی بود حتما توی کامنت ها یا دایرکت بپرسید. سالم باشید❤️ #بارداری #بارداریگرام #عفونت_واژن #عفونت_زنان #عفونت_قارچی #عفونت_در_بارداری #بارداری_بارداریگرام #مراقبت_بارداری #کلاس_زایمان_فیزیولوژیک
06 تیر 1401 04:40:07
1558 بازدید
بارداریگرام
از جمله عوارض و شکایات شایع در بارداری خصوصا #سه_ماهه_اول، #یبوست هست که چندین دلیل در به وجود اومدن اون نقش دارند. ⬅️ دلایل: 1️⃣ خود بارداری: در بارداری سطح هورمون #پروژسترون که اصطلاحا هورمون حفظ بارداری هم بهش گفته میشه، بالا میره و این هورمون اثرش روی ماهیچه های صاف بدن اینه که باعث کاهش تحرک اون ها بشه، ماهیچه های روده در بخاطر تاثیری که از هورمون بارداری میگیرن کند میشن و یبوست به صورت طبیعی ایجاد میشه. 2️⃣ استفاده از داروها: خیلی از خانم های تو سه ماهه اول دچار حالت تهوع و استفراغ میشن که مجبور به استفاده از دارو میشن بنابراین ممکنه روزی چندبار #دمیترون یا همون #اندانسترون براشون تجویز بشه، از عوارض این دارو اینه که به شدت فرد رو دچار یبوست میکنه. و یا حین استفاده از #مکمل ها فرد دچار یبوست میشه. نکته ی مهم اینه که دارویی که براتون تجویز شده رو سر از خود و بدون مشورت با درمانگرتون قطع و یا جایگزین نکنید. 3️⃣ عادات غلط غذایی و نخوردن #مایعات کافی: ممکنه شما به دلیل تهوعی که دارید بعضی غذاهارو کنار بذارید و یا به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید. سعی کنید هیچ موقع مصرف میوه و #سبزیجات رو قطع نکنید و سالاد کاهو به همراه #روغن_زیتون رو به یاد داشته باشید و آب رو تا جایی که میتونید بنوشید. 4️⃣ سابقه یبوست یا هموروئید: بعضی افراد هم از قبل این مشکلات رو داشتن و بارداری به شدت اون اضافه میکنه. 🔰 شاید راهکارهایی که توی پست براتون توضیح دادم ساده به نظر بیاد ولی باور کنید در طول چند روز استفاده فوق العاده #موثر واقع میشن. فقط انتظار نداشته باشید با یک بار عمل کردن به این توصیه ها تمام مشکلات یبوستتون حل بشه. صبر داشته باشید. . . . . #بارداری #حاملگی #بارداریگرام #بارداری_بارداریگرام #عوارض_بارداری #یبوست_باراری #مامایی #دانشجومامایی #متخصص_زنان #مطب #مراقبت_های_دوران_بارداری #پریناتولوژی #midwife #midwifery #pregnancy #constipation
21 مرداد 1399 06:37:40
758 بازدید
بارداریگرام
یکی از غم انگیز ترین اتفاقاتی که بعد از عمل جراحی از جمله سزارین ممکنه بیافتند اینه که محل زخم عفونت کنه😣 اتفاقی که بعد عفونت محل زخم میافته، باز شدن زخمه و بعد از اون بسته به عمق زخم، اقدامات بعدی مثل بخیه کردن مجدد یا حتی بستری در بیمارستان و باز موندن زخم انجام میشه! این نکته رو هم بهتون بگم حتی اگر ماهرترین جراح دنیا شما رو جراحی کنه ولی شما مراقبت های بعد از عمل رو به درستی انجام ندید، زخم شما عفونت می کنه. پس اگر خدایی نکرده زخم شما بعد از عمل دچار مشکل شد احتمالا تنها کسی که کوتاهی کرده خودتون هستید! ☑️ نکته مهم اینه که خانم های چاق و یا دیابتی بیشتر مستعد عفونت هستن و اگر عفونت کردن هم دیرتر خوب میشن. پس حتما باید این گروه با جدیت تمام مراقبت کنند. ☑️ ده روز بعد از عمل هم میتونید برای کشیدن بخیه ها اقدام کنید. موارد توی پست رو عمیقأ رعایت کنید و هیچ کدوم رو دسته کم نگیرید. به امید سلامتی و بهبودی شما عزیزان ♥️🙏 . . . . #مراقبت_از_زخم_سزارین #سزارین #زخم #زخم_سزارین #پس_از_زایمان #پس_از_زایمان_بارداریگرام #بارداریگرام #زایمان_سزارین #چاق #عفونت #عفونت_زخم
26 فروردین 1400 07:07:16
165 بازدید
بارداریگرام
👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️👩🏻⚕️🤱🏻🤱🏻🤱🏻🤱🏻🤱🏻👶🏻👶🏻👶🏻 . . . توی این پست راجع به تغییرات طبیعی صحبت میکنیم، چیزایی که نباید بخاطرشون نگران باشید و با مراقبت مناسب رفع میشن: 1. درد موقع نشستن خصوصا برای خانم هایی که زایمان طبیعی و پارگی داشتن، برای شرایط بهتره مستقیما روی زخم نشینید و از یک بالشت برای نشستن استفاده کنید، کمپرس گرم برای تسکین درد خیلی مناسبه. 2. خونریزی در حد پریودی یا کمتر خوبه و مشکلی نداره، اگه خونریزی فعال همراه با دفع لخته داشتید حتما به پزشکتون مراجعه کنید. 3. احساس تنهایی، اضطراب و نگرانی دائم، این احساس 2 تا 3 روز بعد از زایمان به وجود میاد که ممکنه 10 تا 14 روز ادامه داشته باشه. حمایت عاطفی همسر تو گذر از این مساله خیلی مهمه و همینطور تغذیه مناسب و میوه ها و سبزیجات تازه. اگر این احساسات اضطراب، نگرانی، افسردگی و ناامیدی بیشتر از 2 هفته ماندگار شد حتما باید بررسی بشه و به پزشکتون مراجعه کنید. 4. شل شدن غضلات کف لگن خصوصا بعد از چند بار زایمان طبیعی: این شرایط ممکنه شما موقع عطسه، سرفه، یا خنده شدید بی اختیار چند قطره ادرار ازتون خارج بشه یا اینکه زمان نزدیکی احساس شل بودن داشته باشید، این شرایط کم کم بهتر میشه ولی بسته به صدماتی که زایمان طبیعی وارد شده ممکنه دقیقا مثل قبل از زایمان نشه. برای بهتر شدن حتما ورزش کگل رو انجام بدید و مصرف پروتئین فرامو نشه. 5. تغییرات سینه: خب سینه با پر و خالی شدن حالت شل و سفت به خودش میگیره پس انتظار نداشته باشید همیشه یک شکل داشته باشه. اگه میخواید اندازه سینه هاتون تا به تا نشه حتما از هر دو سینه شیردهی داشته باشید. 6. میل به نزدیکی معمولا کم میشه و ممکنه درد داشته باشید، اینا بخاطر تغییرات هورمونی و صدمات زایمانی شماست، با گذشت زمان درست میشه نگران نباشید. 7. شلی عضلات شکم و کشاله ران: اینا رو با ورزش میشه تصحیح کرد که راجع بهشون حتما پست اختصاصی میذارم. 8. اختلالات خواب: اینا بخاطر مراقبت از بچه و شیردهی شماست. حتی خیلی از مادران رو میبینم که زیر چشمشون گود افتاده. خب بازم حمایت خانواده خیلی میتونه بهتون کمک کنه و مطمئن باشید رفع مشه و نی نیتون یه کم که بزرگ بشه رفع میشه. 9. ریزش موها: خب نترسید این برای همه ایجاد نمیشه ولی اگه براتون ایجاد شد نگران نباشید از غذاهایی که ویتامین ب دارن زیاد استفاده کنید یا مکمل های کپملکس ب. تغذیه خوب هیچ وقت یادتون نره. 10. یبوست: اینم از حالاتیه که ممکنه براتون پیش بیاد و خانم هایی که بخیه زایمان طبیعی دارن باید خیلی حواسشون باشه.
06 فروردین 1399 15:30:02
154 بازدید
بارداریگرام
چند وقت پیش مراجعه کنندهای داشتم که اولین ویزیت بارداریش بود، یک خانم جوان ۲۲ ساله، بارداری اول و ۹ هفته. سونو تشکیل قلب و آزمایشات روتین بارداری رو داده بود و خداراشکر همه چیز اوکی بود ولی یه استرس و نگرانی خاصی تو نگاهش بود! وقتی دلیلش رو ازش پرسیدم بهم گفت که نمیدونسته باردار هست و چندین بار مصرف نوشیدنیهای الکلی رو داشته و حالا نگران بود. موضوعی که وجود داره اینه که بهتره زمانی که شما قصد بارداری دارید و یا جلوگیری مطمئنی ندارید، از نوشیدنیهای الکلی استفاده نکنید. ☑️ نکته دیگه اینکه اگر نمیدونستید باردار هستید و نوشیدنی الکی استفاده کردید حتما پزشکشون رو در جریان بذارید و آزمایشات، سونوگرافی ها و داروهایی که براتون نوشته میشه رو به درستی پیگیری کنید و حتما تحت مراقبت باشید. ☑️ البته نگران نباشید ممکن هم هست که هیچ کدوم از عوارضی که گفتم رو جنین پیدا نکنه، ولی بازهم شما جانب احتیاط رو رعایت کنید. ☑️ نکته بعد اینکه مصرف الکل پدران هم قبل از بارداری میتونه روی جنین تاثیر بذاره و بهتره زمانی که قصد اقدام برای بارداری دارید آقایون از شش ماه قبل و خانم ها از یک سال قبل از نوشیدنیهای الکلی خودداری کنید تا بارداری ایمنی داشته باشید. یادتون باشه بارداری و بچه دار شدن هم یک قدم بسیار بزرگ تو زندگی محسوب میشه و باید از قبل براش برنامه ریزی و آمادگی لازم رو داشته باشید. 📚 رفرنس معتبر این پست هم رفرنس آپ تو دیت هست که یکی از معتبرترین منابع موجود برای پزشکی و پیراپزشکی در سطح جهان محسوب میشه پس با خیال راحت استناد کنید.😊👌 @bardarigram . . . . . #الکل #الکل_در_بارداری #نوشیدنیهای_الکلی #عوارض_الکل_دربارداری #بارداری #حاملگی #بارداری_بارداریگرام #بارداریگرام #مراقبهای_دوران_بارداری #سندرم_جنین_الکلی #آپ_تو_دیت #مامایی #ماما
02 آذر 1400 06:52:33
663 بازدید
بارداریگرام
چقدر سریع گرفتش!😃 پوزیشن up right از بهترین پوزیشن های زایمان محسوب میشه. توی این پوزیشن کانال زایمان، خروجی لگن و محور طولی جنین همه در یک راستا قرار میگیرن و به علاوه نیروی گرانش زمین هم کمک میکنه تا بچه راحت تر کشیده بشه بیرون! مادر هم تو این وضعیت احساس راحتی بیشتری داره. پس به بدنتون اعتماد کنید و هر حالتی که براتون بهتره رو انجام بدید. البته باید یه همچین مامای تروفرزی هم داشته باشید که سریع بچه رو بگیره 😃 . . . . . #زایمان_طبیعی #زایمان_واژینال #زایمان_بارداریگرام #بارداریگرام #ماما #ماماهمراه #مامایی #دانشجومامایی #givingbirth #nvd #bardarigram
07 فروردین 1400 11:59:39
123 بازدید
نعیمه انصاری
0
22
آنومالی اسکن یا سونوی سلامت جنین
نوبتی هم که باشه میرسیم به بحث شیرین #آنومالی_اسکن سونوگرافی که توش میتونید درصد بالایی مطمئن بشید بچتون سالم هست یا نه، البته اینو بگم که هیچ کدوم از آزمایشات و #سونوگرافی های دوران #بارداری سالم بودن جنین شمارو گارانتی نمیکنن! البته از این حرف من نترسید، اگه گفتن خوبه، پس خوبه!😃 اگر توی سونو قبلی به شما جنسیت رو نگفتن، توی این سونو اگر پوزیشن جنین مناسب باشه، جنسیت رو بهتون میگن. طول دهانه رحم توی این سونو خیلی مهمه، باید ببینیم دهانه رحم با رشد محصولات بارداری چقدر کفایت از خودش نشون داده! و اندازه ش رو با اندازه ای که توی سونوی اِن تی بهمون گفتن، مقایسه کنیم. توی این سونوگرافی اجزای مختلف جنین رو میتونید مشاهده کنید😍 مثل دست و پا، انگشتان، ستون فقرات، قفسه سینه و ... که البته خیلی بیشتر از اینها بررسی میشه و به همین دلیل یک سونوی تخصصی محسوب میشه. گاهی اوقات ☑️ گاهی اوقات ممکنه درخواست بشه که مجددا سونو توی ۲۲ هفتگی تکرار بشه، مثل: زمانی که کورئید پلکسوس دیده بشه کلسیفیکاسیون توی قلب دیده بشه زیر ۱۶ هفته انجام شده باشه استاز کلیوی دیده شده باشه و موارد دیگه... این اصطلاحات از حوصله بحث خارجه و هر کدوم ممکنه اقدامات بعدی رو لازم داشته باشن و شما طبق نظر پزشکتون اقدامات بعدی رو انجام بدید، ولی خیالتون رو راحت کنم تا ۹۸ درصد ای موارد اگر به تنهایی مشکلات جدی نیستن و خود بخود رفع میشن. این سونو هم نسبت به سونوهای ساده بارداری گرونتره چون تخصصی تر هست و وقت بیشتری میطلبه. اگر همه چیز خوب باشه و مشکلی نداشته باشید و مشکلی هم پیش نیاد بعد از این سونو تا حدود ده هفته دیگه نیاز به سونوی دیگه ای نخواهید داشت. پس فک نکنید هر روز قراره برید سونو! اگر سوالی راجع به این سونو دارید توی کامنت ها بپرسید حتما جوابتون رو میدم 👌 . . . . #بارداریگرام #بارداری_بارداریگرام #سونوی_سلامت #غربالکری #غربالکری_مرحله_دوم #جنین #جنسیت_جنین #تعیین_جنسیت #اعضای_جنین #سن_بارداری #حاملگی #سلامت_جنین