پست های مشابه
تربیت کودک
. بسیاری از این سوالات را می توان پاسخ نداد و حواس کودک را پرت کرد، زیرا فهم خدا نیاز به #درک_انتزاعی دارد و اگر پاسخی داده شود کودک آن با #ادراک_حسی خود می فهمد و تصویر اشتباهی از #خدا در ذهنش شکل می گیرد که ممکن است تا آخر عمر همراه او باشد. برای کودکانی که در اواخر دوره اول هستند خدا را می توان #نور معرفی کرد. وقتی نور هست همه چیز را می توان دید و وقتی نیست هیچ چیز دیده نمی شود، این تمثیل سبب می شود کودک خدا را شبیه انسان نداند و وقتی بزرگ تر شد همه چیز را در سایه هستِ خدا ببیند. #تربیت_کودک #پرسش_و_پاسخ
26 مهر 1400 18:18:41
254 بازدید
تربیت کودک
برای دخترها توصیه نمیشود، زیرا دختران باید برای ویژگیهایی آماده شوند که با این #ورزش ها سازگاری ندارد. اما این ورزشها مثل #کاراته و #تکواندو و ... که بیشتر با روحیات مردانه سازگار است، با رعایت شروطی به پسرها توصیه میشود: اول: داشتن علاقه دوم: داشتن توان جسمی سوم: داشتن مربی خوب. مربی مهمتر از ورزش است. زیرا مربی و محیط اثرات تربیتی را القا می کند. والدین باید بررسی کنند که #فضا، #مربی و بچهها مناسب باشند. لذا در صورت محقق بودن شروط فوق، این ورزشها به پسران توصیه میشود. #تربیت_کودک #پرسش_و_پاسخ "منبع: کتاب پرسش و پاسخ":https://www.bamano.life/post/18179
02 آذر 1400 19:33:50
75 بازدید
تربیت کودک
در مورد #بد_غذایی ابتدا باید کودک از لحاظ #فیزیولوژی بررسی شود که به خاطر عدم تعادل #هورمون ها نباشد. اگر نبود #طبع کودک را شناسایی کنیم که به چه غذاهایی تمایل دارد، غذاهای #سرد، #گرم، غذاهای انگشتی یا مایع و از طریق غذاهایی که دوست دارد مواد غذایی مفید دیگر را هم در غذایش بگنجانیم. یکی از علت های بدغذایی کودکان، خوردن #تنقلات است که بایستی حذف شود. یکی دیگر از علت های روانشناختی بد غذایی، اصرار بی جای والدین است. برای اصلاح الگو باید مدتی بی خیال غذا خوردن کودک شد و اجازه داد کودک برخی مواقع #گرسنه بماند، سپس به تدریج با پخت غذای مورد علاقه کودک و بازی های مختلف مانند اینکه خانه بسازیم و برویم داخل آن غذا بخوریم و #عروسک ها را هم بیاوریم و با هم غذا بخوریم و یا اسم #حیوانات مختلف را بگوییم و کودک نشان دهد که آن ها چطور غذا می خورند، غذا خوردن را برای کودک لذت بخش کنیم. #تربیت_کودک #پرسش_و_پاسخ
05 آبان 1400 20:44:03
102 بازدید
تربیت کودک
کودک به طور طبیعی میل به جنب و جوش و فعالیت و تجارب جدید و پر #هیجان دارد. در صورتی که والدین وقت و حوصله کافی نداشته باشند یا #همبازی هایی برای کودک نباشد، کودک به صورت غلط این نیاز خود را با دیدن افراطی برنامههای #تلویزیون و نیز #تخیل آنچه نیاز دارد به واسطه این برنامه ها برطرف می نماید. بنابراین در پاسخ به این سوال میتوان گفت: به نظر میآید زیاد تلویزیون دیدن به اين دلیل است که پدر و مادر برای فرزند خود برنامهای ندارند. وقتی کودکی زیاد تلویزیون میبیند یعنی در خانه برنامه مفرح دیگری برای او وجود ندارد. اگر پدر و مادر وقت بگذارند و #بازی های جذابی به کودک پيشنهاد دهند. کودک سراغ تلویزیون نمیرود و جذب بازی میشود. اگر بازی متناسب با سن و روحیه کودک باشد قطعا آن را بر تلویزیون ترجیح ميدهد. علت دیگر زیاد تلویزیون دیدن کودکان اینست که والدین رابطه #عاطفی خوبی با فرزند خود ندارند و این سبب می شود کودک سرگرم شدن با تلویزیون را به بودن با والدین ترجیح دهد. #تربیت_کودک #پرسش_و_پاسخ
13 آبان 1400 16:42:48
101 بازدید
تربیت کودک
سن به مدرسه رفتن کودک کاملا وابسته به #شهر، #محل_زندگی و #قومیت و نیز وابسته به رشد عقلی اوست. اگر در شهری غالبا کودکان #شش_سال تمام به #مدرسه میروند، پدر و مادری فرزندشان را هفت سال تمام به مدرسه بفرستند، ممکن است کودک آسیب ببیند. اگر در شهری که کودکان در پایان #هفت_سال به مدرسه میروند، پدر و مادر بخواهند کودک را زودتر به مدرسه بفرستند باز هم ممکن است کودک دچار مشکل شود. وقتی بچهها در پایه خودشان کوچک و بزرگ میشوند. از دو جهت آسیب می بینند: ۱. سن بلوغشان با هم متفاوت میشود. ۲. تواناییهای شناختی، اجتماعی، عاطفی آنها با هم متفاوت میشود و این مسأله زمینه ساز آسیبها و مشکلات عاطفی و روحی برای کودک است. ولی در کل چند ماه کوچکتر یا بزرگتر باید به شرایط قرار گرفتن در کنار سایر دانشآموزان، شرایط #آموزش_و_پرورش و مدارس توجه کرد. معلمان دبستان اذعان میکنند که چند ماه تفاوت در زمان تولد بچههای کلاس، تفاوت زیادی را در گیرایی آنها ایجاد میکند و به عینه این را تجربه کردهاند. پس اولویت اول باز هم با درک و فهم کودک و رسیدن به بلوغ عقلی مربوط به مطالب درسی آن پایه است. برای این منظور والدین پیش از تصمیم گیری میتوانند کتاب هایی در این زمینه مطالعه کنند و میزان رشد عقلی کودک را بسنجند. همچنین در صورتی که تصمیم بر رفتن کودک به مدرسه بود حتما مدرسهای انتخاب شود که زمان حضور کودک در مدرسه برای سال اول زیاد نباشد و حضور او در مدرسه با شادی و نشاط همراه بوده و تکلیف و انتظارات کم باشد. #تربیت_کودک #پرسش_و_پاسخ
27 آبان 1400 22:27:21
67 بازدید
تربیت کودک
نوع #انتظارات و همچنین #بازخواست کودک در دورههای مختلف رشد متفاوت است. اساسا در دوره اول رشد بازخواست شدید نداریم. اما #تغافل کردن نیز در هر جایی لزومی ندارد. کودک اگر کار اشتباه میکند باید او را متوجه کرد. مثلا اگر کسی را #گاز میگیرد اگر ما همواره تغافل کنیم متوجه اشتباه بودن کارش نمیشود و بدتر میشود. نوع انتظارات در این دوره عدم باید و نباید مستقیم و همراه با اکراه است، نه اینکه بچه را کلا #محدود نکنیم. بسیاری از اوقات لازم است نشان دهیم از چیزی #ناراحت هستیم یا از چیزی #خوشحال شدهایم. اين #هنر والدین است که چگونه برخورد کنند. مثلا در مورد کودکی که دیگران را گاز میگیرد، میتوان در قالب قصه پیامدهای منفی کار را بیان کرد و مثلا قصه بچهای را گفت که دیگران را #کتک میزد و اذیت میکرد و دیگر کسی با او دوست نمیشود. یا به طور عینی او را متوجه پیامد کارش کرده و میگوییم هر وقت کسی را گاز بگیری یکی از #اسباب_بازی هایت را برمیدارم و يا تو را روی تختت میگذارم تا کمی فکر کنی. همچنین میشود از خودش پرسید دلش میخواهد کسی او را گاز بگیرد؟ لازم است این موضوع مورد توجه قرار بگیرد که در صورتی ناراحتی والدین موجب تکرار نشدن کار اشتباه توسط کودک خواهد شد که والدین همواره #شاد و با محبت باشند و وقتی ناراحت میشوند حالت ایشان برای کودک محسوس باشد و عدم تکرار آن کار برایش مهم گردد. #تربیت_کودک #پرسش_و_پاسخ
20 آبان 1400 17:10:21
253 بازدید
fahime
17
53
کلاس قرآن
در صورتی که این رفتن به کلاس همراه با میل و رغبت کودک باشد و نیز کلاس، همراه با #بازی و نشاط بوده و خالی از قوانین زیاد و امر و نهی های شدید باشد، بسیار خوب است و موجب انس کودک با #قرآن می شود . در هفت سال اول هیچ آموزشی نباید همراه با اکراه و بی میلی باشد ، زیرا این بی میلی در کودک تثبیت می شود. در این دوره کودک سید است و خودش تعیین می کند که چه چیز را دوست دارد یا ندارد و پدر و مادر او را #هدایت می کنند. همچنین لازم به توجه است که بهترین آموزگاران و معلمان والدین و همسالان هستند. همانگونه که کودک #زبان و حرف زدن را از والدین خود یاد می گیرد، قرآن را نیز از ایشان یاد خواهد گرفت. چنانچه #سوره های قرآن در خانه ای مدام ذکر شوند و خود والدین نیز به حفظ سوره ها اهتمام داشته باشند، علاوه بر اینکه کودک مشتاقانه آن را از خانواده اش می آموزد، رغبت و تمایل بیشتر نیز به کلاس حفظ نشان خواهد داد. در مرحله بعد بهترین معلمان، خواهرها و برادرهای بزرگ تر و یا همسالان هستند. سپردن مسئولیت یاد دادن و خواندن قرآن به فرزندان بزرگ تر علاوه بر اینکه حس بزرگتر بودن و مسئولیت داشتن نسبت به کودک کوچکتر را در فرزند بزرگ تر القا می کند، تمایل به یادگیری در کودک کوچکتر را نیز بیشتر خواهد نمود. #تربیت_کودک #پرسش_و_پاسخ
شما میتوانید مطالب بیشتری از صفحات محتوایی و دیگر صفحات بامانو بخوانید
برای دسترسی نامحدود به مطالب و استفاده از امکانات دیگر اپلیکیشن بامانو مانند ساخت آلبوم خانوادگی، اپلیکیشن بامانو را نصب کنید. با عضو شدن شما از محتواهایی پشتیبانی میکنید که دوست دارید بیشتر از آن ها مطلع باشید
19 خرداد 1401 01:09:43
فرزانه زهیری
-0 پاسخ