dr.lidamohammadpour
دنبال کننده
166
پست
114
دکتر لیدا محمدپور جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
پست های مشابه
dr.lidamohammadpour
. #ماموگرافی هدف از غربالگری #سرطان_پستان ، تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه و قبل از لمس توده توسط بیمار است . غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی انجام می شود. در این روش که یک نوع گرافی با اشعه ایکس است پستان بین دو صفحه پهن قرار داده می شود که می تواند ناراحت کننده و دردناک باشد ، اما فقط چند ثانیه طول می کشد. اگر هنوز ماهیانه پریود می شوید ، سعی کنید جهت ماموگرافی در صورت امکان چند روز قبل از پریود و یا در چند روز اول پریود مراجعه نکنید ، زیرا در این زمان سینه ها حساسیت بیشتری نسبت به درد دارند. ●روز انجام ماموگرافی ازپودر و اسپری های زیر بغل ضد تعریق استفاده نکنید. اکثر زنان به طور متوسط کمتر از ۱۵ درصد در طول زندگی در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. در این زنان ، سن مهمترین عامل در تصمیم گیری در مورد زمان غربالگری است ، زیرا با افزایش سن ، بروز سرطان پستان افزایش می یابد. بروز سرطان پستان در سن ۴۰ سالگی بسیار کم است ، سپس با افزایش سن زنان شروع به افزایش می کند. حساسیت و ویژگی ماموگرافی نیز وابسته به سن است و با افزایش سن افزایش می یابد. ♧غربالگری با ماموگرافی قبل از ۴۰ سالگی انجام نمی شود مگر در صورت وجود عوامل خطری مثل ژن خاص(BRCA) و سابقه ی خانوادگی سرطان پستان معمولا غربالگری هر یک تا دو سال یک بار و طبق نظر پزشک شما انجام می شود.
10 اسفند 1399 14:35:50
35 بازدید
dr.lidamohammadpour
. #نحوه_گرفتن_فشارخون برای بیمار ☆قبل از اندازه گیری فشار خون ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنین. ☆پاهارا بر روی زمین یا یک سطح محکم بگذارید و در یک وضعیت آرام نشسته و پاها و دست ها را روی هم قرار ندهید. ☆بازوی دست طوری قرار گیرد که تکیه گاه داشته و هم سطح قلب باشد. ☆۳۰دقیقه قبل از گرفتن فشار خون کافئین و الکل و سیگار مصرف نکنید.
13 بهمن 1399 14:41:50
17 بازدید
dr.lidamohammadpour
. #اولین_کشیک_طرح #بیمارستان_امام_خمینی_خوی #جراح_متخصص_زنان_زايمان_نازايی
29 مهر 1399 10:28:10
44 بازدید
dr.lidamohammadpour
. #سرکلاژ یعنی #دوختن_دهانه_ی_رحم که برای کاهش از دست دادن حاملگی و #زایمان_زودرس در مادران مبتلا به #نارسایی_دهانه_رحم انجام می شود. کیا سرکلاژ بشن؟ 🛑 مادران مبتلا به نارسایی دهانه رحم ((از دست دادن چندین بارداری در سه ماهه دوم یا زایمان زودرس قبل هفته ی ۳۴)) که تو این موارد سرکلاژ " بهتر است در هفته های ۱۲ تا ۱۴ بارداری یعنی بعد از غربالگری اول انجام بشه. 🛑 مادران با حاملگی تک قلویی ، با سابقه ی زایمان زودرس قبلی و طول دهانه رحم کوتاه(۲۵ میلی متر) که در هفته ۱۶ تا ۲۳ بارداری سرکلاژ انجام می شود. 🛑در مادران با حاملگی تک قلو و بدون سابقه زایمان زودرس و طول دهانه رحم ۱۵ و کمتر کی سرکلاژ ممنوع هست: ناهنجاری جنین، عفونت داخل رحمی ، خونریزی فعال ، زایمان زودرس فعال ، پارگی زودرس غشاها و مرگ جنین. 💮سرکلاژ معمولا بعد از #غربالگری_اول و بعد از اطمینان از سلامت جنین انجام میشه و برای بی دردی طی جراحی از بیهوشی عمومی یا نخاعی یا بی حسی موضعی استفاده میشه و پزشک شما با نخ مخصوص(#مرسلین)دهانه رحم شما رو میدوزه. بعد از عمل: 🛑ممکن است چند ساعت یا یک شب در بیمارستان بمانید تا از نظر انقباضات زودرس تحت نظر باشید. 🛑 بلافاصله پس از عمل ، ممکن است خونریزی خفیف و گرفتگی خفیف را تجربه کنید ، که باید بعد از چند روز متوقف شود. پس از آن ممکن است ترشحات واژن افزایش یابد ، که ممکن است تا پایان بارداری ادامه یابد. 🛑 ممکن است برای جلوگیری از عفونت یا زایمان زودرس دارو دریافت کنید(بسته به نظر پزشکتون) #پروژسترون و #آنتی_بیوتیک 🛑 دو یا سه روز پس از عمل ، برنامه ریزی کنید تا در خانه استراحت کنید. از هرگونه فعالیت بدنی غیر ضروری خودداری کنید.پزشک در مورد زمان مناسب برای از سرگیری فعالیت های منظم با شما صحبت خواهد کرد. 🛑 پرهیز از رابطه جنسی اغلب یک هفته قبل و حداقل یک هفته پس از عمل توصیه می شود. 💮💮به طور کلی ، نخ سرکلاژ در هفته ۳۷ بارداری برداشته می شود ، اما در صورت پارگی کیسه آب یا شروع انقباضات ، می توان آن را زودتر هم برداشت. 🛑🛑🛑در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر پس از سرکلاژ ، با پزشک خود تماس بگیرید: انقباض یا گرفتگی- درد زیر شکم یا کمر که مانند درد زایمان می آید و می رود- خونریزی_ تب یا لرز_تهوع و استفراغ_ ترشحات بدبو از واژن_نشتی از کیسه اب یا آب ریزش 💮سرکلاژ تعیین کننده ی روش زایمان نیست و بعد از برداشتن سرکلاژ زایمان طبیعی هم امکانپذیر است🤗 کیا سرکلاژ دارن؟ چرا سرکلاژ شدین؟ دارو چی مصرف کردین؟ #دکترلیدامحمدپور
25 شهریور 1400 10:10:01
961 بازدید
dr.lidamohammadpour
. #غربالگری_سه_ماهه_اول غربالگری سه ماهه ی اول از هفته ۱۱ تا ۱۳هفته و ۶روز قابل انجام است و در تشخیص #سندرم_های_۱۸ و ۱۳ و ۲۱ کمک کننده است و روش انتخابی combined test است که شامل انجام سه مورد زیر است: 🎲#سونوگرافی_NT یا همان بررسی پشت گردن جنین 🎲#آزمایش_دابل_مارکر که شامل چک دو مورد است: آزمایشات💮Free_BHCG و 💮PAPP_A 🎈انجام سونوگرافی بر انجام آزمایشات مقدم است. افزایش NT یا همان ضخامت پشت گردن در جنین می تواند با سندرم داون(تریزومی ۲۱) در ارتباط باشد. یک فرد باردار در هر سنی می تواند بچه ای با #سندرم_داون داشته باشد ، اما با بالا رفتن سن این احتمال بیشتر می شود. در دوقلویی و چند قلویی بهترین روش انجام سونوگرافی NT است. 🛑انجام غربالگری کاملا اختیاری است و با مادران در مورد انجام آن و مزایا و معایب انجام آن مشاوره می شود. #غربالگری_بارداری #غربالگری_اول #مراقبت_های_بارداری #دکترلیدامحمدپور
25 مرداد 1400 17:12:45
363 بازدید
دکتر لیدا محمدپور
0
1
. #آی_یو_دی آی یو دی #مسی حاوی مس با جلوگیری از رسیدن اسپرم به لوله های رحمی از بارداری جلوگیری می کند. آی یو دی حاوی مس حداقل ۱۰ سال دوام دارد و در جلوگیری از بارداری بسیار م موثر است. میزان بارداری در زنانی که از IUD حاوی مس استفاده می کنند در سال اول استفاده کمتر از ۱ درصد است. برخی از زنانی که از IUD حاوی مس استفاده می کنند ، دوره #قاعدگی سنگین تر و طولانی تر دارند. آی یو دی پروژستینی مثل مینرا با ضخیم شدن مخاط دهانه رحم و نازک شدن آندومتر (پوشش رحم) از بارداری جلوگیری می کند. همچنین خونریزی قاعدگی و درد را کاهش می دهند.در جلوگیری از بارداری بسیار موثر هستند. میزان بارداری در زنانی که از IUD آزادکننده لوونورژسترل استفاده می کنند در سال اول استفاده کمتر از ۱ درصد است. در ماه های اول پس از قرار دادن IUD آزادکننده لوونورژسترل ، بسیاری از خانم ها متوجه خونریزی نامنظم می شوند. با گذشت زمان ، خونریزی کمتری اتفاق می افتد. برخی از زنان در حالی که از IUD آزادکننده لوونورژسترل استفاده می کنند ، کاملاً قاعدگی را متوقف می کنند. این مضر نیست و نیازی به درمان ندارد. با برداشتن IUD دوره های قاعدگی برمی گردند. 🛑آی یو دی بر احتمال باردار شدن شما بعد از برداشتن تأثیری ندارد بنابراین می توانید بلافاصله باردار شوید. 🛑شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از آی یو دی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان را کاهش می دهد. سوالاتتونو بپرسین تا تو دایرکت جواب بدم.