پست های مشابه

noskhehaye.madarane

نمودارهای رشد این امکان را به شما می دهند که رشد فرزند خود را ثبت کنید و آن را با محدوده رشد طبیعی مربوط به سن او مقایسه کنید. آهنگ رشد تا حدی از عوامل موروثی و تا حدی از وضعیت پزشکی کودک تاثیر می پذیرد. برای استفاده از نمودارهای رشد ابتدا سن کودک خود را در پایین نمودار پیدا کنید و یک خط فرضی عمودی رسم کنید، محیط سر، قد یا وزن را نیز در سمت چپ نمودار پیدا کنید و یک خط افقی رسم کنید. در محل تقاطع دو خط عمودی و افقی مذکور نقطه ای رسم کنید. اندازه گیری را در فواصل منظم انجام دهید و خطی رسم کنید، نقطه های رسم شده را به هم وصل کنید. این خط همان منحنی رشد فرزند شما است. این نمودارها به شما نشان خواهد داد که رشد کودک شما در مقایسه با میانگین همه کودکان سن او چگونه است. میانگین مذکور همان خط صدک پنجاهم است. صدک به این معنا است که مثلا اگر پسر سه ماهه شما در صدک چهلم برای وزن قرار دارد، 40 درصد پسران سه ماهه همان وزن یا کمتر از فرزند شما را دارند و 60 درصد وزن بیشتری دارند. الگوی نمودار رشد متفاوت ممکن است نشانه‌ی بیماری باشد مانند: هنگامی‌که صدک قد و وزن بچه از الگوی خاصی که قبلاً دنبال می‌کرده تغییر کند. برای مثال، قد و وزن بچه‌ای تا ۵ سالگی بر روی الگوی ۶۰ درصد قرار داشته و سپس در ۶ سالگی رشد قد به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این ممکن است نشانه‌ی مشکلی در رشد باشد زیرا دیگر بچه از الگوی رشدش پیروی نمی‌کند. بسیاری از بچه‌ها در دوره‌های مختلف میزان درصد رشدشان تغییر می‌کند، نرخ رشد زمانی عادی است که از بچه‌ای تا بچه‌ی دیگر متفاوت باشد. این تغییرات در دوران طفولیت و بلوغ رایج است. هنگامی‌که قد و وزن بچه‌ها با میزان مشابه هم رشد نمی‌کند. مثلاً میزان رشد قد پسری بر روی ۴۰ درصد و وزنش بر روی ۸۵ درصد قرار گرفته باشد (بنابراین او بلندتر از ۴۰ درصد بچه‌های هم سن خود و سنگین‌تر از ۸۵ درصد بچه‌های هم‌سنش می‌باشد). از سویی دیگر، اگر قد و وزنش بر روی ۸۵ درصد قرار داشته باشد و همین الگو را در طی زمان دنبال کند به این معنی است که او فردی عادی با میزان رشد بالاتر از نرخ متوسط است. اگر سؤالی درباره‌ی رشد فرزندتان یا نمودار رشد دارید با پزشکتان صحبت کنید. #نموداررشد#نمودارقد#نموداروزن#رشدقدی #کوتاهی_قد#چارت_قد#چارت_وزن #رشدبچه_ها#ارزیابی_رشد#فدق_تخصص_غدد

23 آذر 1400 16:55:36

43 بازدید

noskhehaye.madarane

آیا شما هم در خطر دیابت بارداری هستین؟! اگر سابقه ای از دیابت بارداری دارین چند درصد ممکن هست که در آینده به دیابت مبتلا شوید؟ آیا نوزادانی که طی دیابت بارداری به دنیا می آیند در ریسک بیماری های متابولیک هستند؟ حتما ما رو نگاه کنین😊 #دیابت_بارداری_چه_علائمی_دارد #دیابت_بارداری #دیابت_بارداری_چیست فوق_تخصص_غدد #دکترفاطمه_سرو

16 بهمن 1400 18:46:01

5 بازدید

noskhehaye.madarane

#تخمدان_پلی_کیستیک #تنبلی_تخمدان #درمان_تنبلی_تخمدان #درمان_تخمدان_پلی_کیستیک

11 دی 1400 20:07:25

2 بازدید

noskhehaye.madarane

یکی از مهمترین سوالاتی که همیشه بعد از تولد یک نوزاد میشه پیگیری زردی نوزادی هست چه زمانی نیاز به انجام آزمایش داره؟ چه زمانی باید نوزاد بستری بشه؟ تا کی نگران زردی نوزاد باشیم؟ #زردی#زردی_نوزادی#زردی_نوزاد #ایکتر#ایکتر_نوزادی #متخصص_اطفال#متخصص_کودکان #دکترزینب_پورذهبی

25 اردیبهشت 1401 20:50:15

234 بازدید

noskhehaye.madarane

کولیک نوزادی گریه شدید و مداوم یکی از معضلات دوره شیرخوارگی است. تعریف علمی آن به این شکل است: نوزاد حداقل سه بار در طول روز گریه های شدید و بی دلیل از خود نشان دهد. این گریه ها برای حداقل سه روز در هفته رخ دهند. این شرایط برای حداقل سه هفته متوالی ادامه پیدا کند. علت کولیک نوزادان مشخص نیست؛ با این حال پژوهشگران احتمال می‌دهند که عامل‌هایی مانند آلرژی، عدم تحمل لاکتوز، تغییر در باکتری‌های معمول موجود در دستگاه گوارش، نقص رشدی در دستگاه گوارش یا بلع هوای بیش از حد هنگام مکیدن شیر، اضطراب والدین و تفاوت در روش غذا دادن یا آرام کردن نوزاد باعث قولنج معده شود. در هر حال هنوز توضیحی برای ابتلای برخی نوزادان به کولیک (قولنج نوزاد) و مبتلا نشدن بقیه وجود ندارد. در اثر ابتلا به کولیک علائم زیر در نوزادانی مشاهده می‌شود که در شرایط معمول سالم و خوش‌غذا هستند: گریه شدید: نوزاد به شدت گریه می‌کند و تلاش والدین برای آرام کردنش بی‌نتیجه است. صورت نوزاد قرمز و برافروخته می‌شود. نوزاد هر روز در زمان‌های معینی، معمولاً ساعات پایانی بعدازظهر یا عصر، گریه می‌کند. دوره‌های گریه کردن از چند دقیقه تا مدتی طولانی ادامه دارد. گریستن معولاً ناگهان و بدون هیچ دلیل مشخصی شروع می‌شود. وضعیت اندامی نوزاد: نوزاد مشت‌ها را گره می‌کند، عضله‌های شکم را منقبض می‌کند و زانوها و پشتش را جمع می‌کند. خوابیدن: گریستن خواب نوزاد را نامنظم و مختل می‌کند. تغذیه: گریه کردن شدید مانع می‌شود تا کودک بتواند منظم و به راحتی غذا بخورد. با این حال میزان تغذیه نوزاد کاهش نمی‌یابد. باد گلو: نوزاد هنگام گریستن آروغ می‌زند.. شدت متغیر علائم: علائم برخی نوزادان خفیف است و نوزاد فقط هر از گاه گریه و بی‌قراری می‌کند. #کولیک_نوزادی#کولیک_شیرخوارگی #قولنج#قولنج_نوزادی #قولنج_شیرخوارگی#گریه_نوزاد #گریه_شیرخوار#مادرونوزاد #متخصص_طب_سنتی #متخصص_طب_ایرانی #دکترفاطمه_شریفی #طب_ایرانی#طب_سنتی #مادروکودک

26 آذر 1400 18:05:23

133 بازدید

noskhehaye.madarane

قبل از بارداری انجام چه اقداماتی ضروری است✍️👩‍👧 اگر تصمیم شما در رابطه با فرزنددار شدن قطعی است برای گذراندن یک بارداری همراه با آرامش و در نهایت داشتن فرزندی سالم لازم است تا اقداماتی پیش از بارداری انجام دهید.🌿🍃☘️ پزشک جهت بررسی های بیشتر پیش از بارداری، حتماً یک آزمایش خون کامل برای شما درخواست خواهد داد تا گروه خوني، مثبت یا منفي بودنRh خون، ‌كم‌خوني، میزان چربي و قند خون، وجود بیماری هایی مانند تالاسمی و نيز وضعیت سیستم ايمني بدن در برابر بیماری های سرخجه، آبله‌ مرغان، هپاتیت‌ B، توکسوپلاسموز، HIV و هپاتیت C در شما تعیین گردد .این کار از بروز مشکلات جدی برای جنین در زمان بارداری جلوگیری می‌کند🚑⏳ مصرف مکمل فولیک اسید پیش از بارداری و ادامه مصرف آن در طول دوران بارداری بسیار مهم است. با مصرف روزانه میزان مشخصی از فولیک اسید در این زمان و در سه ماهه اول بارداری احتمال ابتلای جنین را به نواقص مادرزادی کاهش می دهد☘️🍃 #مراقبت_های_بارداری #اقدامات_قبل_از_بارداری #مراقبات_قبل_بارداری #زایمان #مراقبات_بارداری #حاملگی_اقدامات_قبل_حاملگی #متخصص_زنان_و_زایمان #دکتر_سمیرا_حسنخانی #دکتر_سمیرا_حسن_خانی #آزمایشات_قبل_بارداری

10 آذر 1400 19:00:26

11 بازدید

فریبا

0

2

آیا رفلاکس خطرناک است؟ رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که اسید و سایر محتویات درون معده از دریچه‌ پایینی مری به مری باز می‌گردند. از علائم رفلاکس معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: درد یا سوزش سر‌ دل که با احساس سوزش در قفسه‌ سینه همراه است؛ این سوزش ممکن است به گلو نیز برسد. احساس مزه‌ تلخ یا ترش در گلو. در برخی موارد ممکن است بخشی از غذا یا مایع موجود در معده نیز به دهان بازگردد. سوء هاضمه که با درد و ناراحتی در بالای شکم همراه است. احساس ناراحتی معده، داشتن حالت تهوع و استفراغ و احساس سیری آزاردهنده از علائم سوء هاضمه است. در برخی از موارد، اشکال در بلع که حتی گاهی در تنفس فرد اختلال ایجاد می‌کند. با گذشت زمان التهاب موضعی در مری شما ممکن است منجر به عوارضی شود که عبارتند از: باریک شدم مری ( تنگی مری): تخریب سلول ها در قسمت تحتانی مری به دلیل قرار گرفتن در معرض اسید، منجر به ایجاد بافت اسکار می گردد. بافت اسکار مسیر عبور غذا را باریک می کند و منجر به ایجاد مشکلاتی در فرو بردن غذا می شود. یک زخم باز در مری (رخم مری): اسید معده می تواند به شدت به بافت مری اسیب برساند و منجر به ایجاد زخم باز در دیواره مری گردد. رخم مری ممکن است منجر به خونریزی، درد و ایجاد دشواری در بلعیدن گردد. تغییرات پیش سرطانی در مری (مری بارت): در مری بارت، بافت پوشاننده بخش تحتانی مری تغییر می کند. این تغییرات با افزایش خطر سرطانی شدن مری همراه است. خطر سرطان پایین است اما پزشک شما احتمالا توصیه به انجام آزمایشات اندوسکوپی، به صورت منظم ، برای علائم زودهنگام هشداردهنده سرطان مری خواهد کرد. #رفلاکس#سوزش_سردل #ترش_کردن#رفلاکس_معده #رفلاکسمعده #متخصص_داخلی #دکترطاهره_ذبیحی #متخصص_بیماری_های_داخلی

شما میتوانید مطالب بیشتری از صفحات محتوایی و دیگر صفحات بامانو بخوانید

برای دسترسی نامحدود به مطالب و استفاده از امکانات دیگر اپلیکیشن بامانو مانند ساخت آلبوم خانوادگی، اپلیکیشن بامانو را نصب کنید. با عضو شدن شما از محتواهایی پشتیبانی میکنید که دوست دارید بیشتر از آن ها مطلع باشید

noskhehaye.madarane

فریبا

0

2

آیا رفلاکس خطرناک است؟ رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که اسید و سایر محتویات درون معده از دریچه‌ پایینی مری به مری باز می‌گردند. از علائم رفلاکس معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: درد یا سوزش سر‌ دل که با احساس سوزش در قفسه‌ سینه همراه است؛ این سوزش ممکن است به گلو نیز برسد. احساس مزه‌ تلخ یا ترش در گلو. در برخی موارد ممکن است بخشی از غذا یا مایع موجود در معده نیز به دهان بازگردد. سوء هاضمه که با درد و ناراحتی در بالای شکم همراه است. احساس ناراحتی معده، داشتن حالت تهوع و استفراغ و احساس سیری آزاردهنده از علائم سوء هاضمه است. در برخی از موارد، اشکال در بلع که حتی گاهی در تنفس فرد اختلال ایجاد می‌کند. با گذشت زمان التهاب موضعی در مری شما ممکن است منجر به عوارضی شود که عبارتند از: باریک شدم مری ( تنگی مری): تخریب سلول ها در قسمت تحتانی مری به دلیل قرار گرفتن در معرض اسید، منجر به ایجاد بافت اسکار می گردد. بافت اسکار مسیر عبور غذا را باریک می کند و منجر به ایجاد مشکلاتی در فرو بردن غذا می شود. یک زخم باز در مری (رخم مری): اسید معده می تواند به شدت به بافت مری اسیب برساند و منجر به ایجاد زخم باز در دیواره مری گردد. رخم مری ممکن است منجر به خونریزی، درد و ایجاد دشواری در بلعیدن گردد. تغییرات پیش سرطانی در مری (مری بارت): در مری بارت، بافت پوشاننده بخش تحتانی مری تغییر می کند. این تغییرات با افزایش خطر سرطانی شدن مری همراه است. خطر سرطان پایین است اما پزشک شما احتمالا توصیه به انجام آزمایشات اندوسکوپی، به صورت منظم ، برای علائم زودهنگام هشداردهنده سرطان مری خواهد کرد. #رفلاکس#سوزش_سردل #ترش_کردن#رفلاکس_معده #رفلاکسمعده #متخصص_داخلی #دکترطاهره_ذبیحی #متخصص_بیماری_های_داخلی

شما میتوانید مطالب بیشتری از صفحات محتوایی و دیگر صفحات بامانو بخوانید

برای دسترسی نامحدود به مطالب و استفاده از امکانات دیگر اپلیکیشن بامانو مانند ساخت آلبوم خانوادگی، اپلیکیشن بامانو را نصب کنید. با عضو شدن شما از محتواهایی پشتیبانی میکنید که دوست دارید بیشتر از آن ها مطلع باشید

پست های مشابه

برو به اپلیکیشن