پست های مشابه
مادر کافی
مهم ترین نکته در آموزش #توالت رفتن این است که این کار را در زمان مناسبی آغاز کنید، زیرا اگر این آموزش را زودتر شروع نمایید، بهطور حتم بعدها دچار مشکل خواهید شد. آموزش توالت رفتن به هیچ وجه نباید قبل از دو تا دو و نیم سالگی آغاز گردد زیرا تا هجدهماهگی بچه هیچ کنترلی بر #روده و #مثانه خود ندارد. در ضمن کودک با گذشت زمان است که موفق به درک رابط علّت و معلولی شده و متوجه میگردد چه مسئلهای سبب رخ دادن چه اتفاقی میشود. در نظر داشته باشید؛ زمانی که فرزندتان از نظر جسمی و ذهنی آمادگی کافی پیدا کرده است - پس از دو تا سه سالگی - آموزش توالت رفتن را آغاز نمایید زیرا در این هنگام او به آسانی توالت رفتن را یاد میگیرد. آموزش توالت رفتن را به شکل #بازی انجام دهید. هم کارتان راحتتر میشود و هم کودک سریعتر و بهتر آن را فرا می گیرد. برای آموزش توالت رفتن، ابتدا باید #لگن_پلاستیکی را به عنوان یکی از وسایل خانه به بچّه معرفی و سپس او را به نشستن روی لگن تشویق نمایید. بهتر است، برای زور زدن اصرار نکنید بلکه بگویید «اگر نمیاد پاشو بریم» و اگر موفق به دفع #ادرار یا #مدفوع شد، او را تشویق کنید. #مادر_کافی
27 آذر 1400 19:09:56
333 بازدید
مادر کافی
از هر فرصتی برای #استراحت استفاده نموده و وقتی نوزادتان به #خواب میرود، شما هم استراحت نمایید. چرخ امور منزل را در حرکت نگاه دارید اما انتظار رعایت #نظم و ترتیب کامل را نداشته باشید. از #همسر، دوستان، مادر و هر کس دیگری که میتواند در کارهایی همچون #آشپزی، #خرید، #شستشو و غیره به شما کمک کند، یاری بخواهید. بهطور حتم برای همسر و فرزندان دیگر خود وقت مشخصی را در نظر بگیرید تا رنجش و حسادتی ایجاد نشود. از دیگران برای انجام امور مربوط به کودک مثل #استحمام، تعویض #پوشک و شستشوی لباسها، یاری و کمک بگیرید. خودتان را از یاد نبرید. به ظاهرتان رسیدگی, موها را مرتب، لباسها را #آراسته و صورت خود را #آرایش نمایید. #مادر_کافی
24 آبان 1400 21:22:15
140 بازدید
مادر کافی
امکان ندارد که فرزند شما دوران نوپایی را پشت سر بگذارد اما یکی از آن نمایشهایی را که بهطور معمول روی زمین اجرا میشود و به آن #نحسی میگویيم برایتان اجرا نکند. البته بعضی از آنها استعداد بیشتری در این زمینه دارند و زودتر #نحس میشوند! وقتی #کودک_نوپا با واقعیت دنیای بیرون مواجه میشود - که هميشه به خواستههایش پاسخ مثبت داده نمیشود و شرایط به دلخواه او تغییر نمیکند - شروع به نحسی مینماید. عوامل بسیاری بر نحسی فرزند نوپای شما موثرند امّا همواره علّت اصلی آن، نوعی احساس #درماندگی ناشی از عدم توانایی کافی برای انجام امور مربوط به خودش، شرایطی که مطابق میلش نیست و يا به طور کلی کاهش تحّمل عاطفی وی است. به هر حال علت این مسئله هرچه باشد، به محض فعال شدن چاشنی، #انفجار صورت میگيرد. نحسی کودک حتی در خانه برای والدین امری بسیار ناخوشایند است. حال تصوّر کنید اگر این مسئله در مغازه، ماشین، خیابان، خانه دیگران و یا به طور کلی خارج از منزل اتفاق بیفتد تا چه اندازه پدر و مادر را خجالتزده مینماید، ولی باید منطقی برخورد کنید تا از جنجالهای آینده جلوگیری شود. بهیاد داشته باشید؛ شما میتوانید احساس درماندگی کودک نوپایتان را کاهش دهید اما هرگز از بند آن بهطور کامل رها نخواهید شد زیرا نحسی بخشی از فرآیند یادگیری اوست. با استفاده از شیوههای ذکر شده در این کتاب، گاهی اوقات میتوانید از نحسی کودک جلوگیری کنید ولی باید بدانید این کار هميشه میسر نیست. فراموش نکنید؛ زمانی که فرزندتان نحسی میکند، به هیچ وجه نباید خود را درگیر او کنید زیرا اگر درگیر نحسی کودکتان شوید و به او توجه نشان دهید؛ در واقع به وی ثابت کردهاید که نحسی، در جلب توجه شما موثر است و باید از آن به بعد منتظر باشید تا این نمایش بارها و بارها تکرار شود. ممکن است کودک در هنگام نحسی و درست در زمانی که از شدت #خشم در حال انفجار است و به قول معروف دیگر به هیچ چیز توجه نمیکند، با کارهایش موجبات #ترس خود و در نهایت والدینش را فراهم سازد زیرا در این مواقع برخی از آنان به این سو و آن سو میدوند، #جیغ میکشند، روی زمین مینشینند يا میخوابند و پا یا #مشت بر زمین میکوبند و برخی دیگر نیز سر خود را به شما و اثاثیه منزل میکوبند. #مادر_کافی
20 آذر 1400 21:56:30
199 بازدید
مادر کافی
. گاهی اوقات #والدین نارضایتی خود را از اینکه امروزه بزرگ کردن و #تربیت_کودک تبدیل به امر دشواری شده است، ابراز می دارند و اغلب از دردسر های خود با فرزندانشان #شکایت می کنند، یا به طور معمول عنوان می کنند که اگرچه بچه هایشان بسیار هوشیارند ولی از #نافرمانی ها و #خودسری های آنان نیز به شدت ناراضی هستند. آنان انتظار دارند فرزندانشان مطابق میل آن ها رفتار و #نظم لازم را رعایت کنند اما در اغلب موارد والدین تعریف صحیحی از مفاهیمی مانند نظم و #رفتار_خوب یا #ناشایست ندارند و از روش هایی بسیار ساده و کاربردی که برای تربیت کودکان به کار گرفته می شوند، بی اطلاع هستند. لازم به توضیح است، تمام این روش ها چندین نوبت مورد #آزمایش قرار گرفته و اثبات شده اند، علاوه بر آن والدین بسیاری هم این روش ها را بر اساس #غریزه عاطفی خود، درک کرده اند. با این حال والدین باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که هر کودکی #شخصیت خاص و مربوط به خود را داراست و باید شیوه ها و روش های تربیتی را بر اساس این ویژگی های شخصیتی به کار گرفت. همچنین والدین باید به نتیجه و تاثیر شیوه های توصیه شده، دقت کافی داشته باشند تا بدانند به وسیله به کارگیری کدام یک به نتیجه مطلوب نزدیک می شوند و کدام یک از شیوه ها در چه شرایطی سودمند نیستند. #مادر_کافی
19 مهر 1400 19:10:55
237 بازدید
مادر کافی
به خاطر داشته باشید؛ گاهی #شیرخواران - اغلب پس از شش ماهگی - به سراغ وسایل منزل میروند برای مثال #فنجان را از روی میز برمیدارند. البته نه برای اینکه شما را اذیت کنند یا حرفتان را نادیده بگیرند و یا از روی #شیطنت به اين کار بپردازند بلکه به دلیل توانایی انجام آن کار و عدم وجود هرگونه مانعی، به اين کار دست میزنند. در نظر بگیرید؛ در این سن شغل و وظیفه فرزندتان این است که #دنیا را کشف کند. بنابراین میتوانید به او بگویید: «بیا ببينيم تو فنجان چیه؟» و بعد در فرصتی مناسب آن را پنهان کنید و بگویید: «اِ، پس کجا رفت؟» در ضمن آگاه باشید که شما نمیتوانید به کودک ده ماه خود رعایت انضباط و حرفشنوی را بیاموزید اما میتوانید او را از انجام برخی کارها بازدارید. در اين موارد با لحنی آرام و قاطع به او «نه» بگویید و #هشدار دهید چه کاری را نباید انجام دهد یا به چه چیزی نباید دست بزند. حتّی میتوانید علت را هم برایش توضیح دهید برای مثال بگویید: «چون خیلی داغه!». اگر چه او معنای توضیح شما را بخوبی درک نمیکند اما به لحن صدایتان توجه و به رفتارتان هنگام توضیح دادن عادت میکند و اين نکتهای است که در #آینده بسیار حایز اهمیّت خواهد بود. کودکان تا پیش از دو سالگی، کلمات و توضیحهای والدین را درک نمیکنند ولی از همان ابتدا پیامهای غیرکلامی آنان، حالت چهره لحن صحبت، بلندی یا آرامی صدا، نوع نگاه حرکات خاص مثل حرکت #انگشت و یا وقتی که از بالا به آنان نگاه میکنند را دریافت کرده و درک خواهند کرد، برای مثال بچهها به آسانی متوجه میشوند که شما کاملاً #جدی هستید. #مادر_کافی
29 آبان 1400 20:11:46
190 بازدید
مادر کافی
هنگامی که کودک #راه_رفتن را آغاز میکند. اشیا برایش جالبتر به نظر میرسند و بدون وقفه و خستگی به همه جا سرک خواهد کشید. از نظر او اشیا وسیلهای برای #بازی و #تفریح هستند و از خُرد یا تکه تکه کردن آنها هم هیچ ابایی نخواهد داشت. در این دوره کودک نمیتواند بخوبی صحبت کند. او فقط چند کلمه یاد گرفته است که البته هميشه یکی از این کلمات «نه» میباشد و هنوز مهارتهای جسمانی، ذهنی و اجتماعی کافی ندارد ( اولین مهارتها را در نخستین روزهای مدرسه یاد خواهد گرفت ). بنابراین #کودک_نوپا در مرحله بینابینی قرار دارد یعنی نه مانند دوره نوزادی ناتوان میباشد و نه مهارتهای یک کودک دبستانی را آموخته است. گاهی هجدهماهگی تا سه سالگی دوره خوبی برای شما و کودکتان میباشد و گاهی هم برعکس زیرا برای اولین بار در اين دوره است که شما با #نحسی او مواجه میشوید. تا پیش از هجدهماهگی دنیا برای کودک مکانی شگفت انگیز است. که در آن باید به کشف مسائل پرداخت اما برای کودک نوپا چنین نیست؛ او بلافاصله متوجه میشود که در این دنیای شگفتانگیز هرکاری به دلخواه او پیش نمیرود و نمی تواند به تمامی خواستههایش پرسد. کودک نوپا توانایی مقاومت در برابر وسوسه #آزمایش کردن را ندارد بخصوص که اکنون توانایی جسمانی کافی برای انجام این کارها را نیز دارد. او از تواناییها و امیالش آگاهی یافته و مطابق میل خود و بهطور مستقل به انجام کارها میپردازد در حالی که هنوز برای داشتن اراده #مستقل آمادگی ندارد و بخشی از مغزش که وظيفه کنترل را بر عهده دارد، هنوز بخوبی تکامل نیافته است. بنابراین اگرچه کودک نوپایتان به سختی تلاش میکند تا مستقل باشد ولی بشدت به شما وابسته است. حتی وقتی که فرزندتان چند جملهای حرف میزند و بهنظر میرسد که حرفهای شما را میفهمد، مغز او متفاوت با #مغز شما کار میکند. بهخاطر بسپارید؛ کودکان حداقل تا دو و نیم سالگی نمی توانند بسیاری از کارها را انجام داده و بسیاری از مسائل را درک کنند. دوره نوپایی یا همان دورهای که هیچ وسیلهای از دست کودکتان در امان نیست شامل دو مرحله میباشد. مرحله اوّل که در ابتدای آن - بهطور معمول پیش از دوسالگی - بچه کنترلی بر خواستههای ناگهانی خود ندارد و اغلب از ناتوانی خود در انجام دادن خواستههایش، سرخورده میشود اما در انتهای این دوره و آغاز مرحله دوم - حدود سه سالگی یا کمی بعد از آن - کودکتان به اندازه کافی #رشد کرده است که از وی انتظار داشته باشید تا حدی _ نه خیلی زیاد - بر رفتارش #کنترل داشته باشد. دوره نوپایی، دورهای چالش برانگیز است امّا اگر انتظارهای بجا و مناسب از فرزند نوپای خود داشته باشید دوره بدی نخواهد بود. کودکان نوپا اغلب #غیرمنطقی و غیرقابل #پیشبینی بوده و مادر و پدر را عصبی و خسته میکنند اما از طرف دیگر بامزه، دوست داشتنی، پر محبّت و سرشار از شور زندگی هستند. پس سعی کنید؛ تا حد امکان از دوره نوپایی فرزندتان لذت ببرید. #مادر_کافی
06 آذر 1400 19:59:45
226 بازدید
سیمین
19
57
دوران پیش دبستانی
رفتارهای دوره نوپایی پس از سه سالگی نیز ادامه پیدا میکنند حتی بسیاری از کارشناسان عقیده دارند این رفتارها تا چهار سالگی نیز بر جای خواهد ماند ولی بدون تردید با افزایش قدرت #استدلال کودک تسلط و کنترل او بر احساسها و رفتارهایش به تدریج افزایش یافته و در نتیجه باعث کاهش #نحسی او میگردد. با این حال آگاه باشید که رفتارهای دوره نوپایی بهطور کامل از بین نخواهند رفت. با #تولد فرزند بعدی، این روند مختل میشود و ناگهان بچه چهار ساله خوشرفتار شما ناپدید شده و کودکی آشوبگر به جای وی پدیدار میگردد. به هر حال بین سه تا پنج سالگی #مغز وی تکامل بیشتری یافته و رفتارهای دوره نوپایی به تدریج کمرنگ شده. کنترل او بر رفتارهایش افزایش و رفتارهای تکانهای ناگهانیش نیز کاهش مییابند. فرزندتان در این دوره به تدریج فکر کردن را فرا میگیرد و به جای اینکه در کنار کودکان دیگر #بازی کند، با آنها و همراه آنان بازی میکند. او صبر کردن را می آموزد و به عبارتی در اين دوره از دنیای کوچکش خارج شده و متوجه اطرافیان، حق و #حقوق آنها و #احترام به آنان میشود. #مادر_کافی
شما میتوانید مطالب بیشتری از صفحات محتوایی و دیگر صفحات بامانو بخوانید
برای دسترسی نامحدود به مطالب و استفاده از امکانات دیگر اپلیکیشن بامانو مانند ساخت آلبوم خانوادگی، اپلیکیشن بامانو را نصب کنید. با عضو شدن شما از محتواهایی پشتیبانی میکنید که دوست دارید بیشتر از آن ها مطلع باشید
19 خرداد 1401 01:09:25
سارا امیری
-0 پاسخ