انواع بازی با آبرنگ برای کودکان

یکی از وسایلی که در اغلب خانه هایی که بچه دارند پیدا می شود، آبرنگ است. استفاده از آبرنگ برای رنگ کردن نقاشی، ساده تر از مداد رنگی است و کمتر دست کودک را خسته می کند. به علاوه امکان ترکیب کردن رنگ ها در آبرنگ بهتر است. اما آبرنگ فقط برای نقاشی کردن نیست و می توان بازی های مختلف و جذابی را با آن تجربه کرد. اینجا می خواهیم چند نمونه از این بازی ها را باهم ببینیم. این بازی ها به تقویت مهارت حرکتی ظریف کودک، خلاقیت، شناخت رنگ ها، هماهنگی چشم و دست و ... کمک می کنند.

 

 وسایل لازم:

آبرنگ- قلمو- گوش پاک کن- پنبه توپی- بادکنک کوچک- نی- کوزه- کاغذ سفید- نمک- چسب مایع یا چسب چوب

 

نقاشی با آبرنگ و گوش پاک کن

 

مراحل بازی:

۱) توی این بازی می خواهیم کودک کار با آبرنگ با ابزار مختلف را تجربه کند. ابتدا پنبه های توپی را به کودک بدهید تا آن ها را توی آب و بعد آبرنگ بزند و نقاشی کند.

۲) سپس گوش پاک کن به کودک بدهید تا با آن نقاشی کند. چون گوش پاک کن نوک کوچکی دارد، کودک باید نقطه نقطه نقاشی کند و از ترکیب نقاط شکل بسازد.

۳) مرحله جذاب بعدی این است که بادکنک های کوچک را کمی باد کنید و به کودک بدهید تا توی آبرنگ بزند و روی کاغذ فشار دهد. این کار را با کیسه فریزر کمی باد شده هم می توانید انجام دهید و بافتی که روی کاغذ به جا می گذارد را ببینید.

۴) از کودک بخواهید با نوک انگشتش رنگ کردن و نقاشی را امتحان کند. البته اگر تا این مرحله خودش این کار را نکرده باشد!!!

 

نقاشی با فوت کردن رنگ ها

 

۵) روی کاغذ سفید یک درخت بکشید، قطره های سبز رنگ آب را روی شاخه ها بریزید، سپس به کودک خود کمک کنید با فوت کردن با نی روی قطره ها، کمی رنگ ها را روی کاغذ بکشند تا شبیه برگ های درخت شود.

۶) آبرنگ قوام زیادی نداره و میتونیم از قابلیت شره کردن و روان شدنش در نقاشی استفاده کنیم و شکل های جدید بسازیم.

۷) یک کوزه با قلمو در اختیار کودک قرار دهید تا کوزه را با آبرنگ رنگ آمیزی کند.

 

نقاشی با آبرنگ و نمک

 

8) روی یک کاغذ به کمک چسب چوب یا چسب مایع یک طرح بکشید و سپس آن را به نمک آغشته کنید. حالا از کودک بخواهید با کمک قطره چکان یا قلمو و آبرنگ، به آرامی روی قسمتی از نمک ها را رنگ بچکاند. رنگ ها در امتداد خظوط نمک جاری می شود و تجربه جالبی برای کودک است. اجازه دهید رنگ ها کامل خشک شود.

نکته: در این بازی بسیار مهم است که ابزار نقاشی کردن را تک تک و به مرور در اختیار کودک قرار دهید تا در ابتدا با همه وسایل مواجه نشود و همه ابزار ها را تک تک تجربه کند.

Related Articles

برو به اپلیکیشن