mama_jaann
دنبال کننده
361
پست
262
فاطمه نبوی/ مراقبت و تغذیه کودک کارشناس مامایی تجربیات یه مامان ماما آموزش کلی غذای خوشمزه واسه نی نی های ناز
پست های مشابه
mama_jaann
سلام شب بخير✋🏻 اين هم فرمول راحت در تكميل پست واسه محاسبه وزن مناسب سن كوچولوتون🥰 مثال روش محاسبه:👇🏻 وزن تولد۳/۵ ۴ ماهگی حدودا بايد دو برابر وزن تولد باشه پس👇🏻 ۷=۲*۳/۵ ❇️واسه سن های دیگه هم همینطوری حساب کنید👌🏻👍🏻 ✅باز هم مثل هميشه ميگم كه معيار سلامتي كودك چاقي او نيست، داشتن يك وزن نرمال نشاندهنده سلامتي اوست👌🏻💫 🌷اگر از اکسپلور میای حتما فا..لوکن اینجا قراره کلی چیز یاد بگیریم❤️☀️ @mama_jaann @mama_jaann 🥰این هم پیج دومم که کلی پرسش و پاسخ واستون میزارم🤩 @mama_jaann2 @mama_jaann2 #تغذیه_کودکان #وزنگیری_کودک #کودک #غذای_کمکی_کودک #وزنگیری_کودک #رشد_كودكان #کودکانه #بچه
09 اردیبهشت 1401 18:39:54
713 بازدید
mama_jaann
اگر شما به تازگی بچهدار👧🏻👶🏻 شدهاید، ممکن است نقاط نرم روی سر نوزاد باعث نگرانی شما شده باشد😰.شما ممکن است حتی متوجه تپش این ناحیه به دلیل وجود نبض نیز شده باشیدكه علت آن عبور جریان خون از این ناحیه است و كاملا طبيعي مي باشد.این نیز ممکن است کمی شما را نگران کند که در هنگام گریه کردن و ناله کردن کودک این نقاط کمی برآمدگی پیدا میکنند. نقاط نرم در زمانی که هنوز استخوانهای جمجمه نوزاد به هم نرسیده و جوش نخوردهاند، ملاج یا فونتانل نامیده میشوند. ‼️نقاط نرم روی سر نوزاد از دو قسمت باز به نام ملاج تشکیل شده است. * یکی از آنها که در جلوی سر قرار دارد بزرگتر بوده و شبیه الماس میباشد، “ملاج قدامي” نامیده میشود. * دیگری که در پشت سر قرار گرفته است و به شکل یک مثلث کوچکتر است، “ملاج خلفی” شناخته میشود. . ⚠️فرورفتگي ملاح نوزاد نشانه كم آبي بدن او مي باشد. ⚠️و برآمدگي ملاج كه پس از گريه به حالت عادي برنگرددنشانه عفونت و التهاب مغز مي باشد.كه در هر دو صورت بايد به پزشك مراجعه كرد. ⚠️دقت داشته باشيد به هيچ انواع فشار زيادي به ملاج ها وارد نشود. ❗️چه موقع نقاط نرم (ملاج) در سر نوزاد بسته میشوند؟ 🔸معمولاً بین ۲ تا ۴ ماهگی قسمت پشت ملاج بسته میشود. 🔸ملاج قدامي تا١٨ماهگي بايد بسته شده باشد. ❌ملاج نوزادان باید تا سن ۱۸ ماهگی سفت و بسته شود اما اگر بعد از سن ۱۸ ماهگی همچنان ملاج باز باشد ممکن است به دلیل کم کاری تیروئید ؛کمبود کلسیوم و کمبود ویتامین D این مشکل برایش ایجاد شده باشد.به همین دلیل دیر بسته شدن ملاج می تواند به علت بروز بیماری زمینه ای در نوزاد شما باشد. همچنین اگر هم ملاج نوزاد زود بسته شود خطرناک است و میتواند جلوی رشد مغز نوزاد🧠 را بگیرد چون مغز همیشه در حال رشد است و در یک دوره سنی بسته می شود. ممنون كه لايك كردي ❤️و حتما بفرست به كسي كه اين نگراني رو داره🌹پست رو ذخيره كن كه ماه هاي بسته شدنو علايم خطر به دردت ميخورن👌🏻✋🏻 #نوزادی #نوزاددختر #نوزادپسر #تولد_نوزاد #ملاج_نوزاد #يكسالگي #دوسالگی #مادر #غذاي_كودك #شيرخوار @mama_jaann
26 آبان 1399 16:47:47
47 بازدید
mama_jaann
سلام مامانا✋🏻عيدتون مبارك😍😍 امشب واستون ي ميانوعده آوردم مقوي ،خوشمزه و راحت😍😘🥰 عالي واسه بچه هايي كه خرما و مغزيجات رو دوست ندارن😬 ♨️رنگينك(+١٠) خرما:حدود١٠عدد آردگندم:٢قاشق غذاخوري گردو و ساير مغزها:به ميزان دلخواه دارچين و هل:به ميزان كم كره يا روغن:حدود يك قاشق غذاخوري ✳️مراحل كار رو عكس ش هم تو اسلايدها واستون گذاشتم😎 ✅اول پوست و هسته خرما ها رو جدا كنيد و له كنيد و ته ظرف فشاربديد تا پرس بشه،بعد مغزهاي پودر شده و دارچين رو روي خرما ها بريزيد و ي كم فشارش بديد. تو ماهيتابه نچسب آرد گندم رو با شعله كم تفت بديد و مرتب هم بزنيد تا بوي خام ارد از بين بره و بهش روغن يا كره آب شده و پودر هل اضافه كنيد تا به غلظت فرني برسه و همينطور گرم روي خرما ها بريزيد و صافش كنيد😍نوش جان🤩😘 ✅همين الان بگم كه اين مقدار واسه ٢-٣ميانوعده بچه ميشه و نگيد چرا انقدر زياد درست كردي؟😉چون خودمم ميخواستم بخورم اخه خيلي خوشمزه ست😂😍 ⁉️اگه پوست خرماتون نازك هست ميتونيد پوستش رو نگيريد🌹 🔅اگه از اكسپلور مياي حتما فا...لوو كن اينجا قراره كلي چيز باهم ياد بگيريم😉😍 @mama_jaann @mama_jaann @mama_jaann #غذاي_كمكي #كودك_سالم #غذاي_كودك #ميان_وعده_سالم #ميانوعده_كودكان #رنگينك #خرما #غذاي_مقوي_كودك
20 اسفند 1399 17:46:52
167 بازدید
mama_jaann
اکثر والدین دوست دارند فرزند قد بلندی داشته باشنداما توجه به این نکته که قد صفتی است که توسط ژن های 🧬به ارثرسیده از والدین و حتی ژن های قبل تر (پدربزرگ و مادربزرگ)بیان می شود. 🔸نقش تغذیه بر رشد و نموکودک:استفاده از اصول تغذیه ای صحیح بر سلامت قدی کودک تاثیر مستقیم دارد.پس اگر کودک برنامه غذایی با کیفیتی نداشته باشد به طول قدی لازم(حداکثر قدی که در ژن آن کودک ثبت شده)نمی رسد. 🔸از چه زمانی باید مراقب تغذیه کودک بود؟ ۱-مراقبت از دوران جنینی آغاز می شود🤰🏻 ۲-صفر تا۲سالگی هم محدوده سنی مهمی برای رشد کودک محسوب می شود.👶🏻 ۳-محدوده ۴-۶سالگی هم در برهه ی زمانی خاصی رشد کودکان افزایش می یابد.👦🏻🧒🏻 🟠تامین کالری مورد نیاز: انرژی در پروتئین ها،کربوهیدرات(قندها)وچربی یافت می شود،پس برای رشد مناسب وافزایش قد باید از این۳منبع انرژی دریافت شود.اما به صورت اصولی؛مصرف زیاد چربی کودک رافقط چاق وفربه می کند تا افزایش قد. 🔸مواد غذایی مناسب برای رشد قد کودکان: ☑️شیر 🥛یا ماست ☑️گوشت🥩وماهی🐠تخم مرغ🥚 ☑️میوه یا آبمیوه🍹 ☑️سبزیجات🥬🥒🥦🥕 ☑️ویتامین D☀️💊 ☑️کاهش یا قطع مصرف تنقلات🍰🍭🍕🍟🍿🍨 ☑️در آخر اینکه خواب کافی و استراحت😴،زندگی در مناطق با ارتفاع کم 🏕وبهبود شرایط اجتماعی-اقتصادی 💰نیز بر افزایش قد کودکتاثیر بسزایی دارد. جدول قد و وزن نوزاد تا دوسالگیهم استوری کردم و در هایلایت رشدکودک ذخیره میشه.👌🏻 لطفا بفرست واسه مادرایی که بچه قد بلند میخوان❤️سوالاتون رو کامنت بزارید تا جواب بدم😍سیو کن که بعدا به دردت میخوره🥰 قد شما وهمسرتون چنده ودوست دارید قد فرزندتون چند بشه؟ #رشد_کودک #قد_کودک #وزن_گیری_کودک #غذای_کمکی_کودک #وراثت #کودک_قدبلند #تکامل_کودک @mama_jaann
14 آبان 1399 17:17:32
25 بازدید
mama_jaann
سلام سلام✋🏻 امشب ي غذا آوردم بمب انرژي🥰🤗سالم و ساده و مقوي❤️ديگه از غذا چي ميخواي؟؟🤔 🌈سالاد الويه (+٨)🥪 سينه مرغ:٥٠گرم🍗 سيب زميني:نصف عدد متوسط🥔 تخم مرغ:١عدد🥚 هويج:نصف عدد كوچك🥕 پياز:١عدد كوچك🧅 ♨️سينه مرغ،سيب زميني و هويج رو با پياز و ي كوچولو زردچوبه بزاريد خوب بپزه.تخم مرغ رو آبپز كنيد وسپس همه مواد رو به جز پیاز رنده كنيد و ٣قاشق غذاخوري از آب مرغ رو با چند قطره ليمو به مواد بزنيد و مواد رو با گوشتكوب بكوبيد، (اگه دوست داشته باشيد ميتونيد كمي ماست هم بهش بزنيد)بعد اونهارو ميتونيد گلوله هاي كوچك كنيد تا ي غذاي انگشتي خوشمزه و مقوي بشه واسه كوچولوهاي قشنگتون🥰👶🏻 ✅نكته: ➖اگه هنوز سفيده تخم مرغ رو به كودكتون نداديد وتست نكرديد مي تونيدفقط زرده رو رنده كنيد.اما سفيده هم واسه زير يكسال مجازه😍 ➖اگه كوچولوتون به تخم مرغ حساسيت داره يا به هيچ عنوان تخم مرغ نميخوره ميتونيد حذفش كنيد. 🎀كلي اموزش و مراقبت هاي كودك داخل پيج داريم حتما ي سر بزن🤩🤩 @mama_jaann @mama_jaann @mama_jaann #غذاي_كمكي_كودك #كيك_كودك #سالاد_كودك#غذاي_كودك #غذاي_انگشتي_كودك #تغذيه_كودك_نوپا
25 آبان 1400 17:48:07
213 بازدید
mama_jaann
سلام گلاي تو خونه 🥰🌹اينم طرز تهيه سويق كه حسابي همه دنبالش بوديد😍اول ویدیو رو ببینید و بعدلطفا کپشن روبا دقت بخونید💯 حتما بفرستيد واسه كساني كه درست دارن خودشون سويق درست كنند👌🏻💯 سَویق، یا همان آرد حبوبات و غلات انواع مختلفی دارد از سَویق جو گرفته تا گندم و عدس که هر کدام برای خود خواص خودشان را دارد.سويق ماده مغذي ست كه بدون اضافه كردن ماده خاصي باعث مقوي شدن غذا مي شود💪🏻👏🏻 ✅مواد مورد نياز براي سويق كامل:👇🏻 ➖نخود:٢قاشق غذاخوري👈🏻از٩ماهگي مجاز ➖عدس:٢قاشق غذاخوري ➖ماش:٢قاشق غذاخوري ➖آردبرنج:٢قاشق غذاخوري👈🏻آموزشش تو پيج هست😊 ➖آردگندم سبوس دار:٢قاشق غذاخوري ✳️حبوبات رو به مدت ١٢ساعت خيس كنيد بعد از خيس خوردن اگه خواستيد ميتونيد پوست روي اونها رو بگيريد(من نگرفتم) ✳️روي پارچه نخي پهن كنيد تا خشك بشن(٢٤ساعت) ✳️حبوبات رو به خوبي آسياب كنيد ✳️الك كنيد ✳️بدون روغن تفت بديد( حدودا ۱۰-۱۵دقيقه) ✳️آردبرنج و آردگندم رو تفت بديد(ميتونيد سبوس هم اضافه كنيد) ✳️همه مواد رو تركيب كنيد ✳️دوباره آسياب كنيد و باز الك كنيد ✳️مواد رو دوباره تفت بدید(مرتب هم بزنید تا نسوزه) 🔶ويديو طرز تهيه هم كه داخل پست گذاشتم نكات مهم:👇🏻 ١-اگه كوچولوتون سن زير ٩ماه داره نخود داخل سويق ش نريزيد.سن شروع سویق(عدس،ماش،گندم وبرنج)از ۸ماهگی ست. ٢-تمام مواد بايد از قبل تست حساسيت شده باشه⚠️ ٣-در استفاده از سويق زياده روي نكنيد(روزي يك قاشق غذاخوري كافيه)‼️ ٤-سويق رو ميتونيد داخل انواع سوپ،تخم مرغ،ماست،شير(بالاي يكسال)،بستني،فرني استفاده كنيد👌🏻👌🏻 ۵-میتونید حبوبات رو جدا گانه تفت بدیدونگه دارید تا سویق های مختلف داشته باشید(مثلا سویق عدس،ماش،نخود،گندم و برنج) ۶-درظرف مناسب داخل یخچال نگه دارید🥰 ‼️خواص سویق رو هم تو استوری واستون گذاشتم💯 #غذای_کمکی #سویق_کودک #سویق_کامل #مادروکودک #نوزاد @mama_jaann
30 دی 1399 18:20:53
93 بازدید
Fatemeh Nabavi
0
0
سلام خدا قوت مامانای عزیز🤩 امشب ی صبحانه یا میانوعده آوردم خفن🥳 تپل کننده و خوشمزه هاااا🎊😅 🔺فقط حواستون باشه خیلی این معجون رو به بچه ها ندید که چربی ش زیاده🌹 ممنون که لایک میکنی❤️حتما سیوشکن که راحت پیداش کنی👌🏻وبفرست واسه دوستات🥰 معجون خامه و مغزیجات(+۱۱)🎊🎊 خامه:۱قاشق غذاخوری خرما:۲عدد بیسکوییت مادر:۱عدد پسته:۴عدد بادام:۳عدد سنجد:۳عدد گردو:نصف عدد شیر خشک یا پاستوریزه:به مقدار لازم اول بیسکوییت و مغزها رو خوب پودر کردم و بعد خرما پوست کنده شده رو له کردم و بهش اضافه کردم کم کم بهش شیر اضافه کردم تا باهن مخلوط بشه در آخر هم بهش خامه زدم و تمام🥳🥳 ✅نکات مهم👇🏻 ۱-پوست همه مغزها رو بگیرید و خوب پودر کنید. ۲-تمام مواد رو میشه از ۱۰ماه داد ولی چون کمی سنگین هست بهتره این معجون رو از۱۱ماهگی بدید. ۳-واسه مامان های شیرده که میخوان شیرشون چرب بشه هم عالیه فقط مواد رو دوبرابر کنید. ۴-غلظت ش بستگی به ذائقه ی کوچولوتون داره که میتونید با شیر غلیظ یا رقیق ش کنید. ۵-خواص خامه هم که تو استوری گذاشتم حتما بخونید🥰 ۶-هر مغزی خواستید میتونید بهش اضافه کنید👏🏻 ⚠️حتما حتما قبل از درست کردن این معجون تمام مواد به صورت جداگانه تست حساسیت شده باشه. #غذای_کمکی #غذای_کودک #معجون_مخصوص #غذای_نوزاد#نوزاد #غذای_ایرانی #غذای_سالم @mama_jaann