پست های مشابه
مادر کافی
. گاهی اوقات #والدین نارضایتی خود را از اینکه امروزه بزرگ کردن و #تربیت_کودک تبدیل به امر دشواری شده است، ابراز می دارند و اغلب از دردسر های خود با فرزندانشان #شکایت می کنند، یا به طور معمول عنوان می کنند که اگرچه بچه هایشان بسیار هوشیارند ولی از #نافرمانی ها و #خودسری های آنان نیز به شدت ناراضی هستند. آنان انتظار دارند فرزندانشان مطابق میل آن ها رفتار و #نظم لازم را رعایت کنند اما در اغلب موارد والدین تعریف صحیحی از مفاهیمی مانند نظم و #رفتار_خوب یا #ناشایست ندارند و از روش هایی بسیار ساده و کاربردی که برای تربیت کودکان به کار گرفته می شوند، بی اطلاع هستند. لازم به توضیح است، تمام این روش ها چندین نوبت مورد #آزمایش قرار گرفته و اثبات شده اند، علاوه بر آن والدین بسیاری هم این روش ها را بر اساس #غریزه عاطفی خود، درک کرده اند. با این حال والدین باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که هر کودکی #شخصیت خاص و مربوط به خود را داراست و باید شیوه ها و روش های تربیتی را بر اساس این ویژگی های شخصیتی به کار گرفت. همچنین والدین باید به نتیجه و تاثیر شیوه های توصیه شده، دقت کافی داشته باشند تا بدانند به وسیله به کارگیری کدام یک به نتیجه مطلوب نزدیک می شوند و کدام یک از شیوه ها در چه شرایطی سودمند نیستند. #مادر_کافی
19 مهر 1400 19:10:55
237 بازدید
مادر کافی
ابتدا مطمئن گردید که کودکتان به خودش، دیگران و اسباب و اثاثیه منزل آسیبی وارد نمیکند. سعی کنید #خونسرد و #آرام باشید. #عصبانیت شما فقط شرایط را وخیمتر خواهد کرد و اگر فکر میکنید؛ ممکن است #کنترل خود را از دست بدهید، از اتاق خارج شوید چرا که در غیر این صورت، موجبات #نحسی مجدد او را فراهم خواهید کرد. برای #استدلال و توضیح وقت خود را تلف نکنید. او نمیخواهد حرف شما را بشنود بنابراین به حرفتان گوش نخواهد کرد. در نظر داشته باشید که در اغلب موارد بچهها در محیطی امن و جدای از دیگران زودتر از نحسی خارج میشوند اگرچه در برخی دیگر از کودکان این مسئله وضعیت را بدتر و وخیمتر میکند. وقتی مطمئن شدید که کودک نمیتواند به کسی یا چیزی آسیب برساند، از اتاق خارج شوید. #کودکان_نوپا وقتی بزرگ تر می شوند برای اینکه بتوانند کار مورد علاقهشان را انجام دهند؛ #نمایش نحسی را اجرا میکنند که بهترین راه خنثی کردن آن، بیتفاوتی و بیتوجهی به آنان می باشد. #مادر_کافی
21 آذر 1400 20:33:54
209 بازدید
مادر کافی
رفتارهای دوره نوپایی پس از سه سالگی نیز ادامه پیدا میکنند حتی بسیاری از کارشناسان عقیده دارند این رفتارها تا چهار سالگی نیز بر جای خواهد ماند ولی بدون تردید با افزایش قدرت #استدلال کودک تسلط و کنترل او بر احساسها و رفتارهایش به تدریج افزایش یافته و در نتیجه باعث کاهش #نحسی او میگردد. با این حال آگاه باشید که رفتارهای دوره نوپایی بهطور کامل از بین نخواهند رفت. با #تولد فرزند بعدی، این روند مختل میشود و ناگهان بچه چهار ساله خوشرفتار شما ناپدید شده و کودکی آشوبگر به جای وی پدیدار میگردد. به هر حال بین سه تا پنج سالگی #مغز وی تکامل بیشتری یافته و رفتارهای دوره نوپایی به تدریج کمرنگ شده. کنترل او بر رفتارهایش افزایش و رفتارهای تکانهای ناگهانیش نیز کاهش مییابند. فرزندتان در این دوره به تدریج فکر کردن را فرا میگیرد و به جای اینکه در کنار کودکان دیگر #بازی کند، با آنها و همراه آنان بازی میکند. او صبر کردن را می آموزد و به عبارتی در اين دوره از دنیای کوچکش خارج شده و متوجه اطرافیان، حق و #حقوق آنها و #احترام به آنان میشود. #مادر_کافی
12 دی 1400 19:55:42
139 بازدید
مادر کافی
باید بدانید؛ نوزادان نه از وجود خود آگاه هستند نه از وجود دیگران. نوزاد به هیچ وجه شناختی از خودش، مادر، پدر و حتی کسی که او را در #آغوش گرفته ندارد و تمایزی هم بین خود و دیگران قائل نمیشود. نوزاد فقط بر اساس غریزه قدرتمند بقا میداند که برای زنده ماندن نیاز به مراقبت دائمی فرد دیگری دارد بنابراین علاقمند و مشتاق #چهره، #صدا و آغوش شماست. نتيجه تحقیقات ثابت کرده #جنین در رحم مادر میتواند صداها را بشنود بنابراین نوزادان از بدو تولد صدای مادرشان را تشخیص میدهند امّا مادران نیاز به گذشت زمان دارند تا صدای #گریه فرزند خود را از نوزادان دیگر تشخیص دهند و زمان بیشتری به طول میانجامد تا معنای گريه آنان را درک کنند. یعنی متوجه شوند که گرسنه است يا پوشکش را کثیف کرده و يا سردش شده. با این حال معنای گریه کودک هرچه باشد، کار خودش را میکند و مادر متوجه نیاز وی میشود. مادر در نخستین ماههای پس از تولد فرزندش - به ویژه در مورد فرزند اوّل - از نظر عاطفی تعادل ندارد. درست مانند اینکه سوار #الاکلنگ شده است. بدین ترتیب لحظهای در اوج لذت و زمانی دیگر در قعر درماندگی بوده و در بیشتر اوقات احساس #خستگی میکند. با اين حال مادران در اين ماهها بیش از هر زمان دیگری آموزش بچهداری میبینند. به یاد داشته باشید؛ مهمترین نکته در روزها و ماههای اول این نیست که تا چه اندازه در بچهداری مهارت دارید بلکه نکته اصلی آن است که چگونه #نیازهای_نوزاد و البته خودتان را برآورده میکنید. #مادر_کافی
24 آبان 1400 21:15:06
117 بازدید
مادر کافی
#خونسرد بوده و بر اعصاب خود مسلط باشید. بدون شک تصمیم نهایی بر عهده شما والدین است. نافرمانی را نباید با #خشم و #فریاد پاسخ دهید. همچنین اجازه ندهید، کودکان به سهولت با اعصابتان بازی کنند. #مادر_کافی
06 آبان 1400 15:57:54
148 بازدید
مادر کافی
نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است؛ شما در روزهای اوّل حق انتخاب دارید. به اين معنا که میتوانید با جریان خواب و خوراک شیرخوار پیش بروید یا اينکه سعیکنید برنامه خاصی را ترتیب دهید. به هر حال توانایی والدین در کنترل شرایط همواره بیش از آن چیزی است که تصور میکنند. برای مثال اگر شیرخوار هر شب ساعت مشخصی برای شیر خوردن بیدار میشود اما شیردهی در آن ساعت خواب شما را مختل میکند؛ میتوانید به تدریج اندکی زودتر از برنامه مقرر به او شیر بدهید تا به مرور زمان شیر خوردن نوزاد تغییر نماید و بدین ترتیب به خوابتان لطمه نخورد. نوزادان و شیرخواران به مراقبتهایی از قبیل شیردهی، تعویض لباس، کهنه و یا پوشک، حمام کردن و انگیزش (تحریک) نیاز دارند. اگرچه آنان توانایی صحبت کردن را ندارند امّا از شنیدن و دیدن چهره شما لذت میبرند. پس ارتباط خود را با فرزندتان حفظ کنید و اجازه ندهید فواصل بین صحبتکردن و لبخند زدن به او طولانی شود تا پس از مدت کوتاهی اولین آغون واغونهای او را بشنوید که در واقع پاسخ فرزند دلبندتان به حرفها و رفتار شماست. #مادر_کافی
24 آبان 1400 21:19:06
176 بازدید
سیمین
16
55
نقش جمعیت خانواده
. در دهه های اخیر جامعه ما دستخوش تغییرات بسیاری شده و تربیت کودکان برای #والدین بسیار دشوارتر از نسل های گذشته گردیده، زیرا خانواده های گسترده - که در آن چندین نسل یعنی #پدربزرگ، #مادربزرگ، #فرزندان و #نوه ها در کنار هم زندگی می کردند - جای خود را به خانواده کوچک (هسته ای) داده اند که فقط پدر، مادر و فرزندان در کنار هم حضور دارند. از این رو تعداد افرادی که از کودکان مراقبت می کردند، کاهش یافته است. به علاوه مسئله #مادران_شاغل - که در نسل های گذشته کمتر وجود داشت - مشکلات مربوط به #تربیت_کودک را افزایش می دهد. در گذشته تعداد بچه ها بیش تر از امروز بود و این موضوع علاوه بر آن که باعث می شد کودکان همبازی های بسیاری داشته باشند، بر گرمای عاطفی خانواده نیز می افزود و افراد می آموختند، هر چه دارند با یکدیگر تقسیم کنند. در نهایت کودکان کم تر محور خانواده می شدند، از سوی دیگر امکانات و منابع خانواده نیز بین چند فرزند تقسیم می شد. اگرچه امروزه تعداد فرزندان در خانواده ها کم تر است و امکانات موجود صرف یک یا دو بچه می شود اما آن ها کمبود #همبازی دارند، تنها تر از قبل هستند، در فضای تنگ و کوچک آپارتمان ها زندگی می کنند و گاهی نیز تمرکز و توجه بیش از حد والدین، آن ها را به کودکانی پر توقع و لوس مبدل می سازد. علاوه بر این گسترش سریع #فناوری های روز مانند #تلویزیون، #رایانه و #اینترنت، والدین را با #چالش های جدی و جدید تری مواجه کرده است. #مادر_کافی
شما میتوانید مطالب بیشتری از صفحات محتوایی و دیگر صفحات بامانو بخوانید
برای دسترسی نامحدود به مطالب و استفاده از امکانات دیگر اپلیکیشن بامانو مانند ساخت آلبوم خانوادگی، اپلیکیشن بامانو را نصب کنید. با عضو شدن شما از محتواهایی پشتیبانی میکنید که دوست دارید بیشتر از آن ها مطلع باشید
19 خرداد 1401 01:06:30
تارا غلامی
-0 پاسخ