پست های مشابه
مادر کافی
بهتر است به بچه هایتان بگویید که چه انتظاری از آن ها دارید و چه رفتاری را می پسندید. برای این منظور، با آنان راجع به خواسته هایتان صحبت کنید اما از ارائه توضیح اضافه، #استدلال و پیچیده کردن موضوع پرهیز نموده و فقط نکته اصلی را به ساده ترین شکل ممکن بیان نمایید. به خاطر بسپارید؛ توضيح های خود را متناسب با سن فرزندانتان بیان کرده و از آن ها سوال کنید، آیا متوجه شده اند که چرا چنين انتظاری از آنان داريد يا خير، تا اینکه به تدریج #نظم مورد نظر شما را بیذیرند. #مادر_کافی
05 آبان 1400 11:18:38
641 بازدید
مادر کافی
#هشدار دو نوع است. در هشدار نوع اول برنامه بعدی روزانه را به اطلاع کودک می رسانید. برای مثال به او اطلاع می دهید که بزودی باید آماده رفتن به #رختخواب شود یا اینکه تا چند دقیقه دیگر #سفره غذا پهن می شود. در هشدار نوع دوم رفتار نامناسب فرزندتان را به او گوشزد می کنید و در واقع به او فرصت می دهید تا رفتار خود را تصحیح کند. #مادر_کافی
05 آبان 1400 11:16:49
209 بازدید
مادر کافی
یکی از ویژگیهای کودکان شش تا هجده ماهه این است که بیش از حد به اعضای خانواده - به ویژه مادر - #وابسته هستند، یعنی اگر مادر بخواهد اتاق را ترک کند یا حتی به سمت در برود بهطور معمول با اعتراض یا نارضایتی #شیرخوار مواجه خواهد شد و اگر موفق به دیدنتان نشود #گریه را سر میدهد. میزان وابستگی کودکان شش تا هجدهماهه و مدت زمان این دوره در بچههای مختلف متفاوت است اما بهطور معمول در نهماهگی شدت آن به اوج میرسد سپس به تدریج کاهش مییابد تا اينکه دوباره در هجدهماهگی بروز نماید. این ویژگی را #اضطراب_جدایی مینامند و دلیل آن این است که کودک به اندازه کافی بزرگ شده است که توانایی #یادآوری و #مقایسه را داشته باشد. بنابراین بهطور کامل درک میکند که شما چه زمانی در حال دور شدن از وی هستید و او این دوری را دوست ندارد چرا که از دفعه قبل که تنها مانده است #خاطره خوشی ندارد. گاهی اضطراب جدایی حتی امکان انجام امور خصوصیتان - مانند دستشویی رفتن - را از شما سلب میکند و در این زمان احساس میکنید #صبر و تحمل شما نیز همانند مثانهتان در آستانه سر ریز شدن است. در ضمن اگر در اين دوران تصمیم داشته باشید کار بیرون از منزل را از سر بگیرید؛ متوجه مشکلات ناشی از اضطراب جدایی خواهید شد. #مادر_کافی
03 آذر 1400 19:23:23
167 بازدید
مادر کافی
اغلب والدین از اینکه کودکشان #لوس شود در هراسند امّا باید بدانید - برخلاف گفتههای اطرافیان - در شش ماه اول زندگی، هیچ نوزادی توانایی کنترل و تسلط بر والدینش را ندارد. هر چند که کودک بلافاصله این موضوع را نیز فرا خواهد گرفت. بنابراین اگر در طی ماههای اول به #گریه نوزادتان واکنش نشان دهید، او را #لوس نمیکنید بلکه طعم گرمای #محبّت_مادرانه را به او میچشانید و به وی اطمینان خاطر میدهید که هميشه و هر وقت که به شما 'نیازمند باشد، نیازش را برآورده خواهید کرد. انتظار نداشته باشید؛ اگر هنگام گریه نوزاد - در چهار ماه اول زندگی - به جای توجه و برآورده کردن نیازهایش، او را به حال خود رها کنید تا حسابی گریه کند، یاد میگیرد برای رفع نیازهای آتی خود اندکی صبور بوده یا اينکه به جای گریه کردن ساکت باشد و بخوابد؛ بلکه با این کار به بچه پیام میدهید که هیچ کس به وی و نیازهایش اهمیتی نمیدهد و گریه کردن - تنها کاری که از دستش برمیآید - نیز بیفایده است. همان طور که نگرانی از لوس شدن کودک در ماههای نخست به طور کامل بیمورد است. تلاش برای آموزش #نظم به آنها نیز در طی این دوران کاری بیهوده بوده و در تربیت آنان نقشی نخواهد داشت. البته توجه داشته باشید؛ برقراری روالی مشخص برای شیرخوار اطمینان و آرامشخاطر به ارمغان میآورد، اگر چه در هفتههای اوّل هیچ روال و قاعدهای را نمیتوان برای #خوابیدن و #شیر_خوردن نوزاد در نظر گرفت اما پس از سه تا شش هفته میتوانید تا حدودی زمان خواب یا #گرسنگی شیرخوار را پیشبینی کنید. اين نکته را هم در نظر داشته باشید که برای برقراری رویهای مشخص, وقت خواب را پس از #شیردهی قرار دهید. به احتمال فراوان میتوانید تا دو ماهگی برای شیر خوردن فرزندتان، نظم خاصی را در نظر بگیرید امّا در مورد خواب چنین کاری تا حدودی غیرممکن است. به هر حال اغلب نوزادان سه تا شش ماهه باید هر دو تا چهار ساعت یکبار شیر بخورند البته اگر نوزاد شما خوش اشتها باشد، به طور حتم به #شیر بیشتری نیاز دارد. در ضمن به خاطر بسپارید که نوزادان در فاصله سه تا شش هفتگی نیز به شیر بیشتری نیاز خواهند داشت. #مادر_کافی
24 آبان 1400 21:16:15
242 بازدید
مادر کافی
امکان ندارد که فرزند شما دوران نوپایی را پشت سر بگذارد اما یکی از آن نمایشهایی را که بهطور معمول روی زمین اجرا میشود و به آن #نحسی میگویيم برایتان اجرا نکند. البته بعضی از آنها استعداد بیشتری در این زمینه دارند و زودتر #نحس میشوند! وقتی #کودک_نوپا با واقعیت دنیای بیرون مواجه میشود - که هميشه به خواستههایش پاسخ مثبت داده نمیشود و شرایط به دلخواه او تغییر نمیکند - شروع به نحسی مینماید. عوامل بسیاری بر نحسی فرزند نوپای شما موثرند امّا همواره علّت اصلی آن، نوعی احساس #درماندگی ناشی از عدم توانایی کافی برای انجام امور مربوط به خودش، شرایطی که مطابق میلش نیست و يا به طور کلی کاهش تحّمل عاطفی وی است. به هر حال علت این مسئله هرچه باشد، به محض فعال شدن چاشنی، #انفجار صورت میگيرد. نحسی کودک حتی در خانه برای والدین امری بسیار ناخوشایند است. حال تصوّر کنید اگر این مسئله در مغازه، ماشین، خیابان، خانه دیگران و یا به طور کلی خارج از منزل اتفاق بیفتد تا چه اندازه پدر و مادر را خجالتزده مینماید، ولی باید منطقی برخورد کنید تا از جنجالهای آینده جلوگیری شود. بهیاد داشته باشید؛ شما میتوانید احساس درماندگی کودک نوپایتان را کاهش دهید اما هرگز از بند آن بهطور کامل رها نخواهید شد زیرا نحسی بخشی از فرآیند یادگیری اوست. با استفاده از شیوههای ذکر شده در این کتاب، گاهی اوقات میتوانید از نحسی کودک جلوگیری کنید ولی باید بدانید این کار هميشه میسر نیست. فراموش نکنید؛ زمانی که فرزندتان نحسی میکند، به هیچ وجه نباید خود را درگیر او کنید زیرا اگر درگیر نحسی کودکتان شوید و به او توجه نشان دهید؛ در واقع به وی ثابت کردهاید که نحسی، در جلب توجه شما موثر است و باید از آن به بعد منتظر باشید تا این نمایش بارها و بارها تکرار شود. ممکن است کودک در هنگام نحسی و درست در زمانی که از شدت #خشم در حال انفجار است و به قول معروف دیگر به هیچ چیز توجه نمیکند، با کارهایش موجبات #ترس خود و در نهایت والدینش را فراهم سازد زیرا در این مواقع برخی از آنان به این سو و آن سو میدوند، #جیغ میکشند، روی زمین مینشینند يا میخوابند و پا یا #مشت بر زمین میکوبند و برخی دیگر نیز سر خود را به شما و اثاثیه منزل میکوبند. #مادر_کافی
20 آذر 1400 21:56:30
199 بازدید
مادر کافی
#بوسیدن آنا. تماس فیزیکی از قبیل در #آغوش گرفتن، #ماساژ دادن و #نوازش. #لمس صورت شما، چرا که بهترین اسباب بازی #نوزاد در هفتههای اول چهره انسان است. حرکاتی مشابه حرکات #ننو. #آهنگ و لحن صدای شما. اشیا و #اسباب_بازی های #رنگارنگ و پر نقش و نگار که در فاصله نزدیکی از صورتشان حرکت کند. #مادر_کافی
24 آبان 1400 21:21:03
90 بازدید
سیمین
17
52
بچه های هشیار ولی نافرمان
. گاهی اوقات #والدین نارضایتی خود را از اینکه امروزه بزرگ کردن و #تربیت_کودک تبدیل به امر دشواری شده است، ابراز می دارند و اغلب از دردسر های خود با فرزندانشان #شکایت می کنند، یا به طور معمول عنوان می کنند که اگرچه بچه هایشان بسیار هوشیارند ولی از #نافرمانی ها و #خودسری های آنان نیز به شدت ناراضی هستند. آنان انتظار دارند فرزندانشان مطابق میل آن ها رفتار و #نظم لازم را رعایت کنند اما در اغلب موارد والدین تعریف صحیحی از مفاهیمی مانند نظم و #رفتار_خوب یا #ناشایست ندارند و از روش هایی بسیار ساده و کاربردی که برای تربیت کودکان به کار گرفته می شوند، بی اطلاع هستند. لازم به توضیح است، تمام این روش ها چندین نوبت مورد #آزمایش قرار گرفته و اثبات شده اند، علاوه بر آن والدین بسیاری هم این روش ها را بر اساس #غریزه عاطفی خود، درک کرده اند. با این حال والدین باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که هر کودکی #شخصیت خاص و مربوط به خود را داراست و باید شیوه ها و روش های تربیتی را بر اساس این ویژگی های شخصیتی به کار گرفت. همچنین والدین باید به نتیجه و تاثیر شیوه های توصیه شده، دقت کافی داشته باشند تا بدانند به وسیله به کارگیری کدام یک به نتیجه مطلوب نزدیک می شوند و کدام یک از شیوه ها در چه شرایطی سودمند نیستند. #مادر_کافی
شما میتوانید مطالب بیشتری از صفحات محتوایی و دیگر صفحات بامانو بخوانید
برای دسترسی نامحدود به مطالب و استفاده از امکانات دیگر اپلیکیشن بامانو مانند ساخت آلبوم خانوادگی، اپلیکیشن بامانو را نصب کنید. با عضو شدن شما از محتواهایی پشتیبانی میکنید که دوست دارید بیشتر از آن ها مطلع باشید
06 خرداد 1404 04:53:26
فرزانه رضایی
-0 پاسخ