aliyeh.heybatii
دنبال کننده
78
پست
691
کمک می کنم رابطه بهتری با فرزندت داشته باشی روانشناس و درمانگر تخصصی کودک و نوجوان مشاور والدین /نویسنده کتاب فرزندپروری آگاهانه مشاوره ۰۹۱۵۷۵۵۳۶۲۶
پست های مشابه
aliyeh.heybatii
. زمان خواب برای کودکان به معنی زمان « #تنهایی» « #سکوت» « #تاریکی» « #بی_تحرکی» است. پس از روشهای مختلفی برای به تعویق انداختن آن استفاده میکنند مثل #گرسنگی، #دستشویی ، #تشنگی، #ترس، #بازی کردن و... بنابراین شما معنای خواب را برای کودک عوض کنید: *برای مشکل تاریکی = از چراغ خواب استفاده کنید. * برای مشکل سکوت = برایش کتاب قصه بخوانید. * برای تنهایی = در اتاقش بمانید تا به خواب برود. ( تماس پوستی برقرار نکنید؛ زیرا عادت میکند) * برای مشکل سکون = یک ساعت قبل از خواب بازی کامپیوتری نکند و تلویزیون تماشا نکند زیرا سطح هیجاناتش را بالا میبرد.
11 شهریور 1399 16:50:35
1 بازدید
aliyeh.heybatii
فوت کوزه گری تربیت کودک حرف گوش کن با احترام صداش کن مثلاً: علی آقا، نازنین خانوم وقتی با مودبانه و محترمانه صداش میکنی بهش حس خوبی میدی و اونم دوست داره به حرفات گوش بده ازش کمک بگیر مثلاً : بگو: علی جان شما خیلی قوی هستی. میشه به مامان کمک کنی تا بالش ها رو بذاریم سر جاش ؟مرسی پسر قوی مامان ازش تعریف کنید مثلاً بگو: دیروز که با هم آشپزی کردیم خیلی بهمون خوش گذشت. من خیلی دوست داشتم. امروز بیا با هم اتاق را مرتب کنیم و دوباره کلی خوش بگذرانیم. ازش نظر بخواه مثلا:ً بگو: به نظرت چیکار کنیم که یادمون نره مسواک بزنیم و همیشه دندونامون تمیز و سالم باشند؟ وقتی اون خودش پیشنهاد بده، بیشتر هم همکاری میکنه. نگویید: کار زشت نکن! اون کثیفه! دست نزن! زیرا بچهها هیچ درک درستی از کلی گوییهایی مثل: خوب، بد، کثیف، تمیز، ادب و... ندارند. در عوض علت را برایشان توضیح بدید. نگویید: چقدر طولش میدی یک بند کفش میخوای ببندی!!! بگویید: میبینم که خیلی داری تلاش میکنی تا بند کفشت رو با دقت به ببندی. برای تلاش بچهها ارزش قائل شیم نه برای نتیجه نگویید: برو درستو بخون تا مثل فلانی بدبخت نشی! ما که هیچی نشدیم شاید تو چیزی بشی! بگویید: درس بخون تا رشد شخصی و اجتماعی داشته باشی. کسی که درس میخونه از کار و زندگیش احساس بهتری داره و بهتر میتونه کمک بقیه بکنه. وقتی موفق باشی واسه خودت احساس خوبی داره و ما هم بیشتر بهت افتخار میکنیم. نگویید: بچه چه مرگته؟ چرا اینقدر آویزون منی؟!! خستم کردی! بگویید: مامان اصلاً دوست نداره کسی آستینش رو بکشه بیا باهم بریم لباسا رو از بند رخت دربیاریم. لازمه که پدر و مادر احساساتشون را صادقانه با بچه ها در میان بذارند؛ بدون اونکه باعث رنجش بچه بشن. #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده #ارتباط_موثر_با_کودک #تربیت_کودک #کودک_نوجوان #فوت_کوزه_گری_زندگی
12 آبان 1399 17:13:08
0 بازدید
aliyeh.heybatii
اختلالات نوشتاری در کودکان کجنویسی از جمله علل بروز این اختلال سفت در دست گرفتن مداد و فشار زیاد انگشت شست به آن یا در جهت درست قرار ندادن دفتر یا کاغذ و قرار نگرفتن درست مداد بین انگشتان است. برای درمان کافی است از کودک بخواهید هنگام نوشتن بازو را به بدن بچسباند تا دست انعطاف زیادی نداشته باشد. نامرتبنویسی علت نامرتبنویسی حرکت بسیار کند دست، محکم گرفتن مداد بین انگشتان و نبودن آزادی حرکت و انعطاف پایین دست، همچنین نادرست بودن وضعیت نشستن و قرار دادن کاغذ است. برای درمان ابتدا قوانینی را در نظر میگیریم، مثلا از ابتدای خط شروع به نوشتن میکنیم. از خط منحرف نمیشویم. از پاککن استفاده نمیکنیم. نوک مداد هنگام نوشتن باید تیز باشد و... همچنین میتوانید از کپی کردن استفاده کنید. پررنگنویسی وقتی دانشآموز روی دفتر یا کتاب مینویسد، بیش از حد مداد را فشار میدهد پس به جای دفتر یا کتاب از یک کاغذ استفاده کنید و آن را روی فرش یا بالش قرار دهید تا بنویسد، به شرط اینکه به اندازهای فشار دهد که کاغذ سوراخ نشود. بعد از مدتی تمرین مشاهده میکنید مداد را زیاد فشار نمیدهد یا از مداد رسم که نوک آن زود میشکند استفادهکنید تا مجبور شود زیاد مداد را فشار ندهد. #کج_نویسی_دانش_اموزان #نامرتب_نویسی #پر_رنگ_نویسی_در_دانش_آموزان #اختلالات_یادگیری #اختلالات_نوشتاری #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده #بیرجند
20 آذر 1399 18:08:21
0 بازدید
aliyeh.heybatii
نمی دانم وقتی غذایی که پیک موتوری رستوران برایتان می آورد سرد است، چه می کنید. نمیدانم وقتی سوار تاکسی می شوید و می بینید کولر را روشن نکرده، چه می کنید. نمیدانم وقتی کتابی را میخرید و میبینید که جلد آن تا شده یا صفحه ای از آن کثیف است چه می کنید. نمی دانم وقتی از سوپرمارکت خرید می کنید و متوجه می شوید که یکی از اقلام، اشتباه ارسال شده چه می کنید. نمی دانم وقتی در کافی شاپ، کمی از چای در نعلبکی ریخته یا نانی که می آورند کمی مانده است، چه می کنید. من معمولا چیزی نمی گویم مگر این که مجبور شوم (مثلاً کفشی بخرم و کفش دیگری تحویلم شود که در آن جا هم تا حد امکان، ایراد را گردن می گیرم و مثلاً میگویم ظاهراً من در توضیح مشخصات کفش اشتباه کردهام یا خوب بیان نکردم). قدیم ها چنین اخلاقی نداشتم. اما چند سال پیش، دوستی من را با مفهوم "مهمانی دنیا "آشنا کرد. و گفت: بعضی در دنیا، مثل صاحب خانه اند و برخی مثل مهمان. وقتی به عنوان مهمان جایی میرویم، توقعات کمتری داریم. به طعم غذا، کهنه بودن میوه، به رنگ در و دیوار، اعتراض نمی کنیم. انگار " پیچپذیرش" مان را چرخانده اند و روی سطح دیگری تنظیم کردهاند. در دنیا میتوان دو جور زیست. مثل صاحبان دنیا و مثل مهمان های دنیا. یادم هست به او گفتم: اگر هیچ کس اعتراض نکند، هیچ چیز بهتر نمی شود. همه چیز بد می ماند. این نسخه ی تو، نسخه ی سقوط و قهقراست. اما او پاسخ داد: همیشه کسی هست که اعتراض کند. دنیا، صاحبان فراوان دارد. چیزی که کم است، مهمان است. نگاه طلبکارانه- حتی وقتی حق با توست- بر روی روش و منش تو تاثیر میگذارد و از تو انسان دیگر می سازد و تو از جمع "اقلیت مهمان "به " اکثریت صاحب خانه" میراند. دوستم دیگر بین ما نیست. از مهمانی دنیا رفته است. اما حرفش هنوز گوشه ذهنم مانده . دنیا، بازی بزرگی است که من، در چند صحنه از آن، مهمان هستم. همین و نه بیشتر. این روزها که اینجا و آنجا برخوردهای طلبکارانه را می بینم، با خودم می گویم شاید محروم شدن ما از بسیاری از حقوق طبیعی مان در عرصه های عمومی، ما را به سمت طلبکاری افراطی در قلمرو های خصوصی سوق داده باشد. شاید هم، چنین نباشد. نمی دانم. #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده
16 بهمن 1399 17:34:19
0 بازدید
aliyeh.heybatii
مامان، دوسم داری؟ اگه فرزندتون ازتون پرسید: مامان، دوسم داری؟ اون، الان به تنها چیزی که نیاز داره یه بغل پر از محبت مادرشه وقتی کودکتون میترسه، این که ترس نداره عزیزم، اونو دلگرم نمیکنه، تنها چیزی که بهش احساس امنیت میده، یه بغل پر از امنیت مادرشه کودکتون وقتی دلش میشکنه، چی شده عزیزم، اونو آروم نمیکنه، تنها چیزی که اونو آروم میکنه اینه که بهش بگی: بیا بغلم نفسم، ما دو تا همیشه باهمیم آغوش یه مادر، تنها جاییه که کودک همیشه دلش براش تنگ میشه حتی اگه اون کودک الان خودش یه مادر باشه #مادر #محبت_مادر #دلبستگی_ایمن #حمایت#توجه#فرزندپروری_مثبت #پرورش#والد#فرزند_پروری #فرزندپروری #درک_احساسات#عشق_به_فرزند #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده #بیرجند
26 آذر 1399 19:05:35
1 بازدید
aliyeh.heybatii
کوچولوی شما چند سالشه؟ ساعت چند میخوابه؟ #خواب_کودکان #قصه#گلاب#ماساژ_کودک #قلقلک #بدو_بدو #والدین_هماهنگ #کودک#نوجوان#عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده
30 فروردین 1401 17:43:35
303 بازدید
عالیه هیبتی
0
0
#مشکلات_رفتاری #ارتباط_با_همسر #فرزند_پروری #کودک #نوجوان #کودک_ونوجوان #انرژی#انگیزه#ارتباط#زندگی#شرایط_محیطی #بهبود_ارتباط #روانشناسی_خانواده #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده