aliyeh.heybatii
دنبال کننده
78
پست
691
کمک می کنم رابطه بهتری با فرزندت داشته باشی روانشناس و درمانگر تخصصی کودک و نوجوان مشاور والدین /نویسنده کتاب فرزندپروری آگاهانه مشاوره ۰۹۱۵۷۵۵۳۶۲۶
پست های مشابه
aliyeh.heybatii
تا حالا بچههایی رو دیدین که بچگی نمیکنن و زود بزرگشون میکنن؟ یه نمونه آشکار، ویلیام جیمز سیدیسه. مادر ویلیام، پزشک و پدرش روانشناس بود و معتقد بودن که مغز انسان رو هم مثل عضلات بدن میشه پرورش داد و تقویت کرد. واسه همین از همون روزهای اول تولدش، به شکل بیرحمانه و گستردهای روزانه چندین ساعت شروع به یاد دادن حروف الفبا بهش کردن. توی ۱۸ ماهگی میتونست نیویورکتایمز بخونه. به جای شعرها و قصهها و بازیهای کودکانه، بهش جغرافیا و هندسه و زبان یاد میدادن. تا سن ۸ سالگی ۸ تا زبان زنده یاد گرفت. توی همین سن بعضی وقتها به طور ناگهانی و بدون دلیل میخندید و واکنشهای عصبی از خودش نشون میداد. توی ۱۱ سالگی وارد دانشگاه هاروارد شد. ۱۲ سالگی شروع به تدریس توی همون دانشگاه کرد. توی ۱۴ سالگی میتونست برای دانشمندان اون موقع درباره مفاهیم پیچیده علم مثل امکان زندگی در مریخ سخنرانی کنه. کمکم فهمید بلد نیست با مردم ارتباط برقرار کنه و همه دارن ازش فرار میکنن. از پدر و مادرش به خاطر روش تربیتیشون متنفر و خودش رو گم و گور کرد تا اینکه سال ۱۹۴۴ توی یه مسافرخونه و در سن ۴۶ سالگی و در اوج فقر مالی به خاطر ذاتالریه از دنیا رفت. این قدر از پدر و مادرش که زندگی و مغزش رو نابود کرده بودن، متنفر بود که حتی به ارثیه هنگفتی که براش باقی گذاشته بودن، دست نزد. خیلی از پدر و مادرهای امروز هم شاید نه به این شدت، ولی اینجوری هستن. دوست دارن بچهشون نخبه و دانشمند بار بیاد؛ مخصوصاً اگه ببینن یه نیمچه استعدادی داره، بچه بدبخت رو میبندن به این کلاسهای جمع و تفریق ذهنی و محاسبه با چرتکه و بچه رو از اون دنیای کودکانهش محروم میکنن. بعضی پدر و مادرها هم آرزوهای برآورده نشده خودشون رو میخوان از طریق بچههاشون برآورده کنن. مثلاً چون خودشون دوست داشتن ساز زدن یاد بگیرن و نتونستن، بچهشون رو بدون اینکه هیچ علاقهای داشته باشه، میفرستن آموزشگاه موسیقی. چند وقت پیش یه دختر ۵ ساله رو تلویزیون نشون میداد که پدر و مادرش بهش شاهنامه یاد میدادن! آخه اون بچه از «خروش از خم چرخ چاچی بخاست» چی میفهمه؟! بذاریم بچهها از بازیهاشون لذت ببرن و شاد باشن. وقت واسه رشد کردن و یاد گرفتن و دانشمند شدن و کارآفرین شدن و ثروتمند شدنشون زیاده. بذاریم بچهها فقط بچگی کنن. با من موافقین؟ از این جور پدر و مادرها توی اطرافیانتون دارین؟ #ویلیام_جیمز_سایدیس#انتظار_بیش_از_حد_صدمه_زننده_هست #کودک#نوجوان#والدین_سختگیر #شاهنامه_خوانی #فرزند_پروری #تربیت_سالم #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده
10 بهمن 1400 06:54:32
77 بازدید
aliyeh.heybatii
چنانچه کودک از ماجرای فقدان آگاه نیست، سعی کنید در اولین فرصت کودک را از ماجرای فقدان آگاه کنید. برای این منظور بهتر است دو یا سه نفر از مراقبینی که کودک با آنها راحت تر است، حضور داشته باشند. بر احساسات خود مسلط باشید و ماجرای فقدان را بخصوص اگر غیر منتظره و ناگهانی است، تدریجی بگوئید. به زبان ساده بگوئید به شکلی که برای کودک قابل فهم باشد. مفاهیم، غیر واقعی، پیچیده و یا غیر قابل درک را مطرح نکنید. مثل اینکه "به خواب طولانی رفته است، به آسمان ها سفر کرده است، داخل یک باغ زیبا است. این مفاهیم در برخی اوقات باعث نگرانی، ترس یا خشم کودک می شوند. اجازه دهید کودک ناراحتی اش را نشان دهد و حمایت عاطفی لازم را فراهم کنید. چنانچه فقدان بدلیل حوادثی اتفاق افتاده است که کودک در آن آسیب دیده است می توان آگاه سازی را تا زمان بهبودی نسبی به تعویق انداخت. کودکان شیوه سوگواری را از والدین شان می آموزند، ناراحتی و سوگ خود را از کودک مخفی نکنید. اشکالی ندارد در حضور وی گریه کنید یا ناراحتی خود را نشان دهید. مهم این است که واکنش های هیجانی کنترل نشده و شدید در حضور کودک نداشته باشید. کودک را تشویق کنید احساسش را بروز دهد. فرصت هایی برای بروز احساس برای کودک فراهم کنید، فرصت هایی که در مورد فرد تازه درگذشته صحبت کنید، بیاد او مراسم کوچکی بگیرید، عکس ها و خاطراتش را مرور کنید. برای شروع مکالمه در کودکان خردسال می توانید کتاب قصه هایی با موضوع مرگ و فقدان بخوانید و در آن به کودک نشان دهید که غمگین شدن و بروز ناراحتی امری طبیعی است و دیگران هم همین احساس ها را دارند. برای کودکانی که قادر به گفتگو راجع به فقدان نیستند می توان فرصت هایی برای نقاشی، نوشتن و یا برگزاری مراسم سوگواری در قالب بازی و ... فراهم کنید. #سوگواری #سوگ_کودکان #غم#مرگ_والدین ##فقدان_عزیز #فقدان#عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده #بیرجند #درمان_سوگ
16 آذر 1399 09:08:59
1 بازدید
aliyeh.heybatii
. بعضی مادران می گویند که فرزندشان وابستگی زیادی به او دارد... واقعیت این است که👇 آنها خودشان، به دلایلی (ازجمله مشکلات زناشویی، شخصیت مضطرب یاوابسته و...) وابسته به فرزند هستند و با رفتارهایشان باعث چسبندگی فرزند می شوند کودکان به دلبستگی_ایمن و سالم نیازمندند نه چسبندگی کودک بالای3سال اصلا وابستگی ندارد آنهاراوابسته نکنید
08 فروردین 1399 05:52:02
2 بازدید
aliyeh.heybatii
#درغگویی#دروغگویی_کودک #صداقت#حرف_زدن_کودک#خانواده_عشق ##عمل#برچسب_دروغجویی#عشق#کودکان #محبت#تربیت_فرزند #فرزندپروری_مثبت #روانشناسی_کودک #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده #مشاوره_تلفنی
20 مرداد 1400 17:51:12
73 بازدید
aliyeh.heybatii
. لحظاتی پیش از شروع ششمین جلسه دوره جامع و آنلاین مادر ۱۴۰۰
26 مرداد 1399 11:47:25
1 بازدید
aliyeh.heybatii
. اثر شش « میم » در #تربیت_کودک و#نوجوان اول: تو #محبوبی دوم: تو #محترمی سوم: تو #میتوانی چهارم: تو #مهمی پنجم: تو #مفیدی ششم: تو #میفهمی اگر ما در رفتار و گفتارمان این ۶ «میم» را به فرزندان مان انتقال دهیم «میم هفتم» که "موفقیت" است، خود به خود خواهد آمد. یعنی #باتری_روانی انرژی دهنده فرد شارژ خواهد شد. در آن صورت این کودک در #تحصیل و #زندگی و #کار و… موفق خواهد شد. #روانشناسی_کودک #تربیت_کودک #عالیه_هیبتی #بیرجند
10 اردیبهشت 1399 05:30:10
0 بازدید
عالیه هیبتی
0
0
به نظر شما کودکان پرخاشگر و عصبی چه ویژگی هایی دارن؟ مثل همیشه به نشانه ی حمایت 3گل قرمز کامنت بزارید❤️🙏 #پرخاشگری#مدیریت_خشم_به_زبان_آدمیزاد#خشم #ارتباط_با_کودک #مدیریت_خشم #پرخاشگری_کودک #والدین_عصبانی #کودک_عصبانی #افسردگی#اضطراب#عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده