از پوشک گرفتن کودک: زمان و روش

از پوشک گرفتن کودک مرحله مهمی از زندگی کودک و از جمله دشوارترین مراحل فرزندپروری است. مهم است که والدین زمان و شیوه صحیح از پوشک گرفتن کودک را بیاموزند تا کودک به پیامدهای روش های غلط  از پوشک گرفتن مانند مثانه عصبی،بی اختیاری ادراری در سنین بالاتر یاعود عفونت ادراری دچار نشود. 

در این مقاله سعی داریم تا در مورد زمان مناسب از پوشک گرفتن کودک و شیوه های صحیح آن صحبت کنیم. 

 

بهترین زمان از پوشک گرفتن کودک چه زمانی است؟ 

بسیاری از والدین می‌پرسند زمان از پوشک گرفتن بچه چه وقت است. متخصصان میانگین سنی گوناگونی را برای انجام این کار در نظر می گیرند. اما به نظر می رسد زمان مناسب، بین 18 ماهگی تا سه سالگی کودک است. با این حال، واقعیت این است که هر کودک با سرعت خاص خود رشد می کند و رشد کودک نقش مهمی در تعیین سنی دارد که او دیگر نیازی به پوشک ندارد، بنابراین شروع آموزش دستشویی رفتن به هر کودک منحصر به فرد است.  

 

علائم آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن  

 

اگر قبل از اینکه کودک شما آماده شود، شروع به آموزش دستشویی رفتن و از پوشک گرفتن کودک کنید، احتمالا تلاشتان موفقیت آمیز نیست و می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، منجر به ناامیدی شود و پروسه از پوشک گرفتن را طولانی تر کند. 

بچه ها با هم متفاوتند، اما اینها نشانه های متداولی ست که نشان می دهد کودک آمادگی آموزش دستشویی رفتن را دارد: 

 

  1. کودک به استفاده از دستشویی علاقه نشان می دهد 

 

اولاً، کودک شما باید علاقه و تمایل خود را برای یادگیری استفاده از صندلی توالت یا دستشویی نشان دهد. 

 

کودک ممکن است این علاقه را از چند طریق نشان دهد: 

 

  • علاقه به خشک یا تمیز بودن پوشک 

  • کنجکاوی در مورد اینکه وقتی به دستشویی می روید چه می کنید 

  • علاقه به پوشیدن لباس زیر خواهر یا برادر بزرگ ترش 

 

شما می‌توانید با خواندن کتاب‌های کودکانه و تماشای فیلم‌هایی درباره استفاده از دستشویی، و یا صحبت کردن در مورد آن در طول روز، این علاقه را تقویت کنید. 

الگوبرداری از عادات بهداشتی دستشویی رفتن، می تواند فرزند شما را تشویق کند تا برای این رفتار نیز تلاش کند. با این حال، فشار بیش از حد روی این موضوع، می تواند اثر معکوس داشته باشد. 

در هر حال محدوده 18 ماهگی تا 3 سالگی، محدوده بسیار بزرگی است و اینکه فرزند شما چه زمانی آمادگی پیدا می کند،  به عوامل مختلفی بستگی دارد که عمدتا غیر قابل کنترل هستند. جستجوی دقیق نشانه‌های علاقه به دستشویی رفتن، می‌تواند به شما کمک کند بهترین زمان را برای شروع از پوشک گرفتن برای فرزندتان پیدا کنید. 

 

  1. پوشک کودک خشک می ماند

هنگامی که کودک شما در هنگام بیداری به مدت دو ساعت یا بیشتر خشک می ماند و یا با پوشک خشک از خواب بیدار می شود، نشان می دهد که ظرفیت و کنترل مثانه او در حال افزایش است که این نشانه برای آموزش دستشویی مهم است. مطالعات نشان می‌دهد که یک رابطه قوی بین آمادگی بدنی کودک برای تمرین با لگن دستشویی و توانایی خشک نگه داشتن پوشک در طول خواب وجود دارد. 

توجه داشته باشید که استفاده از پوشک های فوق جاذب، ممکن است تشخیص خشک بودن آنها را دشوارتر کند، بنابراین ممکن است لازم باشد دقیق تر پوشک را بررسی کنید. 

 

  1. کودک بداند باید چه زمانی به دستشویی برود 

اگر کودک واقعاً از کاری که انجام می دهد آگاه نباشد، نمی تواند روند انجام آن را کنترل کند. این امر در مورد ادرار کردن و مدفوع کردن هم مانند هر کار دیگری صدق می کند. 

علائمی که نشان می دهد کودک شما تشخیص می دهد که چه زمانی باید به دستشویی برود:  

  • برای ادرار یا مدفوع کردن به یک اتاق خصوصی می رود. 

  • هنگام دستشویی کردن، پشت مبلمان یا پرده پنهان می شود. 

  • هنگام ادرار کردن یا مدفوع به پوشک خود اشاره می کند یا آن را لمس می کند. 

 

  1. کودک از خود استقلال نشان می دهد 

 

  • هنگامی که کودک نوپا شروع به گفتن جملاتی مانند "من خودم می توانم این کار را انجام دهم" می کند ( به خصوص در مورد عادات مربوط به دستشویی، و همچنین در زمینه های دیگر مانند غذا خوردن و لباس پوشیدن ) احتمالاً آمادگی شروع آموزش دستشویی رفتن را پیدا کرده است.  

  • همچنین یکی از نشانه های استقلال کودک، نشان دادن علاقه به امتحان کردن چیزهای جدید است. 

 

  1. آگاهی از عادات دستشویی رفتن دیگران (مانند خواهر یا برادر بزرگتر یا دوست) می تواند آنها را تشویق کند که بخواهند آن عادات را الگوبرداری کنند. 

اگر در شرایط جدید، تغییرات یا استرس‌هایی مانند انتقال به خانه جدید، طلاق یا تولد نوزاد جدید هستید، احتمالا بهتر است تا زمانی که فرزندتان احساس امنیت و آرامش بیشتری کند، تمرینات خود را متوقف کنید. 

 

  1. فرزند شما می تواند لباس بپوشد 

 

برای آموزش دستشویی رفتن، کودک شما باید بتواند به راحتی شلوار خود را بالا و پایین بکشد. یادگیری این مهارت معمولا آسان است. با این حال، برای برخی از کودکان نوپا، تسلط بر مهارت های حرکتی لازم برای درآوردن لباس و لباس پوشیدن ممکن است کمی زمان بیشتری ببرد. 

سعی کنید لباس‌هایی که ممکن است در حین آموزش توالت رفتن، در آوردن آن برای کودک سخت‌تر باشد، مانند لباس های تنگ و چسبان، جوراب شلواری، لباس های زیر دکمه دار و شلوار با کمربند یا زیپ، به کودک نپوشانید.  

علاوه بر این، به آن ها اجازه دهید لباس‌هایی که علاقه دارند بپوشند. به این ترتیب احتمالا انگیزه بیشتری برای تمیز و خشک نگه داشتن این لباس ها خواهند داشت. 

 

  1. کودک می تواند دستورالعمل ها را دنبال کند 

برای بزرگسالان، رفتن به دستشویی ساده است. اما برای بچه‌ها مراحل مختلف پروسه دستشویی رفتن می تواند تبدیل به یک چالش شود: توجه به نیاز به دستشویی رفتن، یافتن به موقع دستشویی، روشن کردن چراغ، پایین کشیدن شلوار و لباس زیر، نشستن روی توالت، دستشویی کردن، شستشوی خودش، شستشوی توالت و سپس شستن دست ها. 

پس کودک باید بتواند دستورالعمل ها را بفهمد و دنبال کند. دقت کنید که فقط در مورد تمایل و علاقه به پیروی از دستورالعمل های چند مرحله ای صحبت نمی کنیم، بلکه مهم توانایی و مهارت انجام این کار است که زمان می برد. 

 

  1. فرزند شما می تواند مدتی آرام بنشیند 

استفاده از توالت مخصوصاً برای مدفوع کردن نیاز به کمی صبر دارد. کودک شما باید بتواند برای چند دقیقه بنشیند و بدون اینکه حواسش پرت شود، مشغول یک فعالیت باشد. 

برای کمک به کودکتان برای نشستن روی توالت، می توانید چند کتاب دم دست داشته باشید که هنگام دستشویی آن را بخواند. 

 

  1. کودک می تواند ارتباط برقرار کند 

کودک باید بتواند با گفتن کلمات یا علائمی ، نشان دهد که باید به دستشویی برود. توانایی آنها برای اینکه به شما بگویند به دستشویی نیاز دارند، کلیدی است برای اینکه بتوانید به آنها کمک کنید. به خصوص زمانی که از خانه دور هستید و دستشویی ممکن است به راحتی در دسترس نباشد. 

 

  1. کودک می تواند خوب راه برود و بدود 

از آنجایی که احساس دفع، اغلب در کودکان نوپا ناگهانی است و دستشویی یا صندلی توالت همیشه نزدیک نیست، برای کودک شما مهم است که بتواند قبل از وقوع حادثه خود را به توالت برساند. پس اگر هنوز مهارت کافی برای راه رفتن و دویدن را به دست نیاورده اند، آماده از پوشک گرفتن نیستند. 

 

 

 

منبع: سایت verywellfamily 

Related Articles

برو به اپلیکیشن