شن بازی و فواید آن برای کودک + ساخت شن جادویی در خانه

 

 از بازی های فوق العاده خوشایند برای کودک شن بازی است. شن ها خاصیت روان شدن دارند و اگر درون ظرفی بریزیم به شکل آن ظرف در می آیند. در نتیجه با استفاده از قالب های گوناگون می توان اشکال زیبا و متنوعی با آن ایجاد کرد که این فرآیند ساخت و ساز برای کودکان بسیار جذاب و مفید  است. شن بازی هم در حالت خشک و هم در حالت خیس، جذابیت زیادی برای کودک دارد و مقایسه این دو حالت و بازی با هرکدام، تجارب خوبی برای کودک به ارمغان می آورد. فواید درمانی شن بازی و تاثیر آن در رشد و تکامل کودک باعث شده است که در اکثر مراکز بازی و بازی درمانی کودکان، اتاق شن بازی وجود داشته باشد.

 

فواید شن بازی:

  • تخلیه هیجانات و آرامش بخشی
  • تقویت مهارت دست ورزی
  • تقویت تخیل، ابتکار و سازندگی
  • تقویت حواس
  • بیان احساسات

 

ابزار لازم: شن جادویی(می توانید از شن های آماده درون بازار استفاده کنید. ما هم یک دستور ساده برای درست کردن در خانه برایتان قرار داده ایم)، نی، قالب، اسباب بازی در سایز و شکل مختلف، الک، قیف، قاشق کوچک، ظروف در سایز های مختلف

 

ساده ترین روش ساخت شن جادویی خانگی:

آرد یک پیمانه، روغن مایع ۳۰ میلی لیتر(یا هر اندازه که قوام شن به نظرتون مناسب بود) ، رنگ خوراکی یا استفاده از رنگ های خانگی که تو ساخت نمک رنگی توضیح دادیم. همه مواد را به هم اضافه کنید و با دست ورز بدهید تا گلوله هاش باز بشوند. شن آماده است

 نحوه بازی:

۱. اجازه دهید کودک هرچقدر دوست دارد با شن آزادانه بازی کند. با جنس آن آشنا بشود، آن را در مشتش بگیرد و خالی کند و ...

۲. دست یا پای کودک را زیر شن ها پنهان کنید. این کار برای کودک خیلی جذاب است.

۳. از کودک بخواهید روی شن ها هر شکلی را دوست دارد با انگشت یا ابزار نقاشی کند. مرحله بعد از او بخواهید شکلی که شما میگویید را نقاشی کند.

۴. هر بار روی شن، شکل های مختلف (چهارگوش، سه گوش، دایره، خط منحنی و ...) را بکشید و از کودک بخواهید با خلاقیتش با استفاده از آن شکل، نقاشی را کامل کند. 

۵. اشیا با شکل های مختلف (مثل برگ، صدف، اسباب بازی های مختلف، چنگال و ..) را به کودک بدهید تا اثرشون را، روی شن ها ببیند. میتواند با استفاده از این اثر ها، نقاشی هم بکشد.

۶. کودک میتواند با کمک قالب های مختلف، سازه های حجم دار بسازد و خراب کند.

۷. در مرحله بعد تعدادی اسباب بازی یا اشیاء ریز را زیر شن ها پنهان کنید و از کودک بخواهید پیداشون کند. می توانید برای هیجان انگیز کردن بازی، محدودیت زمانی ایجاد کنید و بازی را سرعتی کنید.

۸. یک نی به کودک بدهید تا با فوت کردن، شن ها را جابجا کند و اثر باد را ببیند. می توانید از کودک بخواهید سعی کند با فوت ، شکل خاصی را روی شن ها ایجاد کند.

۹. ظرف های مختلف از سایز خیلی کوچک تا متوسط و همچنین الک و قیف و قاشق کوچک در اختیار کودک قرار بدهید. از او بخواهید شن ها را از ظرف بزرگ تر به ظرف کوچک تر بریزد. میتواند از ظرف مستقیما داخل ظرف دیگر بریزد یا با قاشق و یا با کمک قیف این کار را انجام بدهد. همینطور کار با الک را ببیند و تجربه کند.

۱۰. در نهایت با ساختن سازه ها یا شکل دادن به شن ها و حتی استفاده از حیوانات اسباب بازی مثل شتر و ... میتوانید یک نمایش تخیلی در یک بیابان یا ساحل دریا اجرا کنید

 

شن بازی از جمله بازی های پایه ای است که انواع بازی ها را در بستر آن می توان انجام داد. تعدادی از بازی ها را ما به شما پیشنهاد دادیم اما حتما بازی های دیگری هم هست که شما با خلاقیت خود می توانید ابداع و با کودک خود آن ها را انجام دهید و لحظات شاد و ماندگاری را با کودک خود بسازید.

Related Articles

برو به اپلیکیشن